Den bästa tiden att boka catering i Stockholm är nu

Standard

När det kommer till större tillställningar är bra planering i god tid innan tillställningen äger rum A och O. Detta gäller inte minst om du har tänkt boka catering i Stockholm till din tillställning. De skickliga cateringfirmorna i huvudstaden bokas nämligen upp långt i förväg. Därför behöver du börja planera för detta långt innan evenemanget äger rum.

Den bästa tiden att göra bokningen är vanligtvis cirka sex till åtta månader i förväg. Genom att förhålla dig till denna tidsaspekt får du gott om tid att jämföra cateringfirmornas priser och tjänster. Utifrån den information som du får fram kring detta kan du sedan välja den cateringfirma som passar dig och din tillställning allra bäst. Dessutom kan du ibland få en liten rabatt om du bokar långt i förväg.

3 steg till en perfekt tajmad bokning av catering i Stockholm

Med lite planering kommer du ofta långt när det kommer till att säkerställa att gästerna får god mat och dryck. Därför är det särskilt viktigt att du gör detta när du planerar inför en större tillställning. Du bör då bland annat tänka på att:

  1. Ta reda på hur många gäster som kommer. Till att börja med behöver du ha i åtanke hur många gäster som förväntas närvara vid tillställningen. Denna siffra ger dig en bra utgångspunkt när du sedan planerar hur mycket mat och dryck som kommer behövas.
  2. Fundera över vilken typ av tillställning det rör sig om. När du vet hur många gäster som kommer och hur behovet av mat och dryck ser ut tar du hänsyn till vilken typ av evenemang det rör sig om. Till exempel kräver en middagsbjudning där gästerna sitter ner ofta lite mer mat än en helt vanligt buffé.
  3. Anpassa budgeten utifrån dessa faktorer. Anpassa budgeten och sätt denna utifrån de ovan nämnda faktorerna. Genom att göra detta slipper du budgetera alltför mycket eller alldeles för lite för den firma som tillhandahåller din catering i Stockholm.

Genom att ta hänsyn till alla dessa faktorer kan du försäkra dig om att du bokar cateringfirman med bästa möjliga tajming till din stora tillställning!

Jämför mäklare i Göteborg utifrån flera olika faktorer

Standard

När du jämför mäklare i Göteborg bär du göra en jämförelse av en rad olika faktorer. En av dessa är arvodet – vissa fastighetsmäklare debiterar ett högre sådant än vad andra gör. Genom att ha en bra koll på arvodena i staden kan du sätta dig själv i en lite bättre förhandlingsposition. Du kan nämligen använda den data som finns tillgänglig om arvodena till din fördel i förhandlingen med mäklaren om dennes arvode.

Men hur mycket tar mäklare i arvode då, mellan tummen och pekfingret? Och framför allt: skiljer sig arvodena i Göteborg åt från mäklararvoden i Stockholm? Läs vidare för att få svaren på dessa frågor!

Titta inte bara på arvodet när du jämför mäklare i Göteborg

När du jämför mäklare i Göteborg är det också viktigt att du inte enbart kikar på just arvodet. Mäklararvodet är förstås en viktig faktor som du bör lägga stor vikt vid när du väljer mellan olika fastighetsmäklare. Det är dock inte särskilt vist att fatta detta viktiga beslut enbart utifrån kostnaden för de olika mäklarna. Då finns det andra jämförelsepunkter som faktiskt kan vara viktigare.

Nästan alla lokala fastighetsmäklare i staden debiterar ett rörligt arvode för sina tjänster. Detta är den avgift som du tvingas betala för att kunna nyttja deras tjänster i samband med din bostadsaffär. Hur mycket en mäklare tar i arvode varierar ofta i kronor och ören även om arvodet är avtalat i procentenheter. Ju högre slutpriset för din bostad blir desto högre blir även mäklarens arvode, förutsatt att denna modell används för att beräkna arvodet.

Som vi redan har nämnt finns det dock även andra faktorer som är viktiga att ta i beaktande. Till exempel bör du känna till att mäklarens arvode kan variera beroende på faktorer såsom dessa:

  • I vilken stad du ska sälja din bostad – mäklararvoden i Stockholm skiljer sig ofta åt från motsvarigheterna i Göteborg och andra städer.
  • Hur mycket mäklare tar i arvode beror också på vilken objekttyp du vill sälja – till exempel är arvodet för villor ett och arvodet för radhus eller parhus ett annat.
  • Om en arvodestrappa eller liknande modell används för beräkningen av arvodet kan mäklararvodet variera ganska kraftigt beroende på slutpris.

Ett kontorshotell i Göteborg har flera oanade fördelar

Standard

Det finns såklart många olika skäl till att företag väljer att hyra in sig på kontorshotell i Göteborg. Att hyra enskilda kontorsplatser istället för hela kontorslokaler är nämligen väldigt fördelaktigt för många företag. Detta gäller inte minst om du har en lite kortare horisont eller är verksam i en snabbfotad och föränderlig bransch. Här går vi igenom tre oanade fördelar med denna innovativa lösning!

3 oanade fördelar med att använda ett kontorshotell i Göteborg som bas

Det finns en hel drös med fördelar med att nyttja ett kontorshotell i Göteborg genom att hyra kontorsplatser genom detta. För att bara nämna några sådana är flexibiliteten, prisvärdheten, tillgången till faciliteterna samt det faktum att det går snabbt att komma igång och börja jobba några av de viktigaste. Men det finns även vissa lite mer oanade fördelar som det sällan talas lika mycket om. Till dessa hör att du och ditt företag:

  • Får tillgång till nya marknader. När du vill slå dig in på en ny marknad i en ny stad eller ett nytt land är det ofta dyrt att komma igång med expansionen. Du behöver bland annat betala för en kontorslokal samt dra på dig ytterligare overheadkostnader trots att de intäkter som marknaden genererar initialt är förhållandevis låga. Därför kan det vara bättre att istället hyra kontorsplatser och bara betala för den kontorsyta som faktiskt används. Dessutom är ju ytan redan inredd med allt ni behöver och lösningen är också såväl flexibel som skalbar.
  • Kan nätverka med andra företag. Ett typiskt kontorshotell i Göteborg hyser vanligtvis många andra företag än enbart ditt. Detta innebär att du får möjlighet att nätverka med andra företagare och deras duktiga medarbetare. Möjligheterna för nätverkande och samarbete är ofta många och de naturliga kontaktytorna är flera.
  • Slipper vara bundet av ett långt hyresavtal. En annan fördel med att hyra kontorsplatser på månatlig basis är att du slipper förbinda dig till ett längre hyresavtal. Denna lösning är som sagt väldigt flexibel och du hyr generellt sett kontorsplatser från månad till månad. Detta betyder att du inte behöver binda upp dig på hyresavtal som sträcker sig flera år framåt i tiden.

Så kan du se vilka operatörer som har eSIM

Standard

När allt fler kunder efterfrågar eSIM blir det även en konkurrensfördel hos vissa operatörer. Lär dig vad eSIM är och hur du kan se vilka operatörer som har eSIM.

Vad är eSIM?

eSIM (eller e-sim) står för embedded sim och är ett simkort som är inbyggt i mobilen som kan lagra information gällande abonnemang m.m. All den information som tidigare sparats på ett fysiskt SIM-kort kan istället lagras på detta digitala alternativ.

Vad innebär det?

För mobilanvändaren innebär detta att något nytt fysiskt kort inte behöver beställas vid operatörsbyte. Istället för att vänta några dagar på postgången kan ändringen ske direkt digitalt. På detta sätt kan byte ske betydlig snabbare.

  • Miljövänligare
  • Billigare
  • Snabbare

Allt fler operatörer går över till eSIM då det innebär flera fördelar för både operatören och mobilanvändaren.

En stor fördel är även att hjälp kan ges på distans samt att det är enkelt att ha flera eSIM i samma enhet. Funktioner som inte jättemånga använder idag men eSIM anses bli standard i framtiden och dess användningsområden bör även breddas med tiden. Ett exempel är att samma eSIM kan användas i flera enheter vilket gör att flera enheter kan synkroniseras direkt m.m.

Se vilka operatörer som har eSIM

Det går att se vilka operatörer som har eSIM på ett par olika sätt.

  • Jämförelsesidor
    Det finns mängder av jämförelsesidor på internet som jämför mobilabonnemang. En del har fokus på ”lägst pris” medan andra fokuserar på ”täckning”. Det finns även jämförelsesidor där det går att se vilka operatörer som har eSIM. Genom att använda dessa sidor går det snabbt att välja operatör och därefter abonnemang som passar utifrån behov.
  • Operatörernas webbplats
    Även på operatörernas webbplatser går det att se vilka operatörer som har eSIM. Däremot är det inte alltid något som tydligt framhålls på webbplatsens förstasida. Den som är osäker kan alltid chatta, ringa eller skicka ett meddelande till kundtjänst.

Bör jag välja eSIM?

Om eSIM bör väljas eller inte beror helt på vilka behov som finns hos mobilägaren. En del skaffar detta kort enbart utifrån att de vill testa den ”nyaste tekniken” medan andra ser en mer praktisk fördel av att välja det digitala SIM-kortet istället för det traditionella fysiska alternativet.

Så kan du tjäna pengar på Youtube

Standard

Det är möjligt att tjäna pengar på all social media. Det skiljer sig däremot åt beroende på vilken väg som väljs. Här presenteras ett par sätt att tjäna pengar på Youtube.

Tjäna pengar på Youtube via…

Att ha partnerskap med Youtube innebär att kanalen delar på de reklamintäkter som kommer in till företaget. Ju fler som sett en film desto större summa tjänar personen som driver kanalen. Det är ett enkelt sätt att tjäna pengar på Youtube eftersom det inte kräver mer än att få många besökare samt godkänna reklam. Det finns däremot vissa punkter som måste vara uppfyllda för att partnerskap ska godkännas:

  • Minst 1000 prenumeranter
  • Minst 4000 visningstimmar under de senaste 12 månaderna
  • Ett aktivt Googe Adsense konto

    För personer som har många besökare men tycker det är svårt att starta Adsensekonto finns flera företag som bistår med denna hjälp.

  • Affiliate
    Ett annat sätt att tjäna pengar på Youtube är att använda affiliatelänkar. I beskrivningen till videon kan länkar läggas till E-butiker. När någon klickar på dessa kommer de omdirigeras till butiken samtidigt som det skapas en spårningscookie. På detta sätt går det att se att besökaren, till E-butiken, kommer från en specifik video på Youtube. Skulle personen sedan även genomföra ett köp kan en viss provision tilldelas till den som äger kanalen.

    Affiliate är vanligt förekommande hos influencers. De kan exempelvis prata om en produkt de gillar och sedan säga att ”länk till butiken finns i beskrivningen”. De som ser videon kan scrolla ner och klicka på länken och köpa samma vara – samtidigt som provision betalas ut.

  • Sponsrade inlägg
    Sponsrade inlägg innebär att personen får betalt från ett företag för att prata om, prova eller på annat sätt exponera företagets produkt. Det kan kallas sponsrat inlägg, betalad marknadsföring eller att inlägget sker ”i samarbete med” företaget. Vid dessa tillfällen är det viktigt att markera upp i videon att det är ett sponsrat inlägg. Detta utifrån att marknadsföringslagen anger att det ska vara tydligt om det handlar om reklam eller inte.
  • Sponsorer
    Det mest långsiktiga sättet att tjäna pengar på Youtube är att ha en sponsor. Det är därmed ett företag som betalar en summa för att nämnas eller synas i samtliga videoklipp. Skillnaden mellan sponsrat inlägg och sponsor är tidsaspekten. Istället för att det handlar om enstaka inlägg så kommer en sponsor synas i samtliga inlägg och kanske även på andra sätt.

Flexibelt att ta uppdrag som psykolog på bemanning

Standard

Det kan vara väldigt givande att arbeta via ett bemanningsföretag. Du kan få ett varierat utbud av uppdrag som psykolog och dessutom en flexibel vardag. Möjligheten att påverka såväl din ersättning som dina arbetstider och andra faktorer är väldigt stora. Därför väljer många psykologer idag att bli bemanningspsykologer. Nedan kan du läsa dig till för- och nackdelarna med detta alternativ jämfört med att bli egen eller att ta en vanlig anställning.

För- och nackdelarna med att vara egen kontra att vara anställd

Det finns både fördelar och nackdelar med att arbeta oberoende jämfört med att vara anställd på en klinik. Till exempel får du en given lön och andra förmåner redan från start när du tar anställning hos en uppdragsgivare. Däremot kan du räkna med att få en hel del att göra i form av en hög arbetsbelastning. Till råga på allt brukar arbetsgivarna betala en förhållandevis låg lön om man ser till lönesättningen i övrigt på marknaden.

Så till fördelarna hör att du får:

  • en fast lön
  • ekonomisk stabilitet
  • klienter eller patienter att jobba med.

Men om du istället väljer att starta eget kan du:

  • sakta men säkert bygga upp din klientbas
  • specialisera dig inom det område som du själv önskar
  • möjlighet till en högre lön med tiden när din verksamhet är mer etablerad.

Det finns dock ytterligare ett alternativ: att ta uppdrag som psykolog via ett bemanningsföretag. Läs mer om fördelarna med att göra detta nedan!

Fördelarna med att ta uppdrag som psykolog via bemanningsföretag

Fördelarna med att ta uppdrag som psykolog via ett bemanningsföretag är att du får:

  • en marknadsmässig ersättning för det arbete som du utför
  • ekonomisk stabilitet
  • klienter eller patienter att jobba med
  • möjlighet att ta uppdrag inom flera olika områden
  • chansen att jobba i olika delar av landet
  • stor frihet att påverka vilken sorts uppdrag du vill ha och var du vill arbeta.

Som du märker är fördelarna med att bli psykologkonsult ofta fler än de fördelar som de övriga alternativen erbjuder. Till syvende och sist är valet dock ditt och du bör därför bilda dig en egen uppfattning om för- och nackdelarna med de alternativ som du har att välja bland!

Låt en digital byrå hjälpa ditt företag att nå nya höjder

Standard

Det är ingen tvekan om att framtiden är digital. För företag som vill växa och utvecklas är det därför ett måste att ha en digital närvaro. På en allt mer avancerad och konkurrenskraftig marknad kan det dock vara svårt att stå ut och göra ett intryck. Därför kan det vara en god investering att ta hjälp av en digital byrå som kan assistera med allt från Google Ads till webbutveckling och rörligt material.

Vanliga tjänster hos digitala byråer

Naturligtvis kan olika digitala byråer som webstr.se ha olika specialisering och inriktning, men det är vanligt att de följande tjänsterna erbjuds:

  • Google Ads: om företaget kräver högre konvertering till lägre kostnad föreslår byrån sannolikt att assistera med Google Ads, eller motsvarigheten på Facebook eller LinkedIn. De hjälper då ofta till med att utveckla en strategi för digital marknadsföring och för att optimera kostnaden för så kallad pay-per-click.
  • Sökordsoptimering: SEO, eller sökordsoptimering, handlar om att se till att företaget hamnar högt upp i sökresultaten för sökord som är strategiskt relevanta.
  • Hemsidor och appar: för de flesta företag är det idag i princip ett krav att ha en snygg och enkel navigerad hemsida. Hemsidan är inte sällan det första en potentiell kund ser efter att till exempel ha googlat på relevanta sökord, vilket gör att hemsidan måste ge ett bra första intryck. För vissa företag är det också relevant att kunna erbjuda kunder samma goda upplevelse i app-format.
  • Animerade filmer: företag som tillverkar mer komplexa produkter eller processer kan underlätta för befintliga och potentiella kunder genom att förklara dessa processer som rörligt material i en film.

Först och främst – en behovsanalys

Utan att veta var den befintliga problematiken ligger i ett visst företags processer är det omöjligt att göra en god bedömning av vilka tjänster en digital byrå kan hjälpa till med. Att själv göra en behovsanalys, men också låta den digitala byrån göra en, kan därför en god idé. Eftersom byrån har möjlighet att på ett objektivt sätt analysera processer, kan detta resultera i en annorlunda slutsats som kanske inte har uppmärksammats internt tidigare. På så sätt maximeras nyttan med att anlita en digital byrå.

Så hittas rätt produkt hos Teknikhallen

Standard

Teknikhallen säljer framförallt tillbehör till surfplattor, mobiler och så kallade ”smartwatches”. Butiken har däremot även ett utbud inom Hem & Fritid samt Hälsa. För kunder som vill navigera på hemsidan finns tre olika val. Så här hittas rätt produkt hos Teknikhallen.

Sökfunktionen – I toppen

Högst upp på Teknikhallen.se finns en sökruta som kan användas av personer som vet exakt vilken produkt som eftersöks. När en text skrivs i sökrutan kommer både kategorier och produkter att presenteras som matchar sökningen. Det gör det därmed lätt att hitta exakt rätt produkt eller en kategori med närliggande produkter.

Via menyn på Teknikhallen

Sökfunktionen är framförallt fördelaktig att använda för den som vet vilken produkt som eftersöks. De som däremot är mer osäkra kan använda menyvalen. Detta för att hitta produkter som fyller en viss funktion och hitta passande tillbehör utifrån det. De kategorier som nås via menyn är:

  • Mobiltillbehör
  • Surfplattor tillbehör
  • Laddare & Kablar
  • Hörlurar & Headset
  • Smartwatch Tillbehör
  • Hälsa
  • Hem & Fritid

Efter att ha klickat på någon av dessa kategorier i menyn kommer en rullista upp där ytterligare val kan ske. Den som exempelvis klickar på ”Mobiltillbehör” kommer få välja tillverkare bland exempelvis Samsung, Oneplus, Apple, HTC och Lenovo. Därefter väljs modell. På detta sätt kan exempelvis hela utbudet inom ”tillbehör till Samsung S2” presenteras.

Hitta via filtreringsfunktion

Ännu en väg att hitta rätt produkt hos Teknikhallen är att direkt använda filtreringsfunktionen. Denna nås från startsidan och innebär att besökaren anger kategorier – tillverkare – modell varpå en kategori av produkter visas utifrån den valda produkten.

Via startsidan – Inspiration via banners

För de som vill ha inspiration, exempelvis till julklapp eller present, har startsidan en hel del att bjuda på. Där finns banners till flera populära kategorier. Det är exempelvis möjligt att direkt komma till biltillbehör, laddsladdar eller tillbehör till smartwatch.

Nyheter – Ny produkter på marknaden

De som bara är intresserad av det ”allra nyaste på marknaden” ska istället scrolla ner på startsidan. En bit ner presenteras nämligen ”Nyheter”. Det är nya produkter inom utbudet som därmed relativt nyss börjat säljas.

Eller kontakta butiken…

Det är inte alltid som man alltid hitta vad man letar efter. Detta även om det finns flera olika sökfunktioner. Det är inte sällan som kunder vet vilken funktion de söker men inte produktens namn. Den sista vägen att hitta rätt är därmed att kontakta Teknikbutiken och fråga.

Varje företagsledare bör ha en medietränare

Standard

Idag är mediebruset enormt med såväl sociala medier som den dygnet runt snurrande nyhetscykeln. Därför är det viktigare än någonsin för företagsledare att ha den kunskap och det mod som krävs för att kapitalisera på intervjuer och liknande. Av denna anledning bör varje företagsledare ha en medietränare som de anförtror och som tränar dem i intervjuteknik m.m.

Det är nämligen alltför många företagsledare och högt uppsatta chefer som idag inte riktigt vet vad de ska göra när media hör av sig. När en journalist ringer och vill ställa frågor eller boka en intervju vet de inte vad de ska ta sig till. Detta gör att de därmed går miste om positiv exponering i media. Och om det rör sig om en krissituation missar de möjligheten att kunna begränsa skadan. Att bara svara “inga kommentarer” ser nämligen sällan särskilt bra ut.

Så vad bör du då tänka på om du är en företagsledare eller högt uppsatt chef och inte är bekväm med att låta dig intervjuas? Vi kan sammanfatta vårt råd i en enda mening: skaffa en medietränare! Nedan ska vi brodera ut vårt resonemang kring detta en aning, så häng med!

Tusen och ett skäl att skaffa en medietränare

Det finns mängder av goda skäl för dig som är chef eller företagsledare att anlita en medietränare:

  • Du vill inte ge dina konkurrenter mer mediatid. Efterfrågan på innehåll är alltid stort på landets medieredaktioner. Så om du inte svarar snabbt på förfrågningar från journalister är risken stor att de istället tillfrågar dina konkurrenter. Och som företagsledare behöver du därför vara redo att ta tillvara på de möjligheter som ges i media. Du behöver bland annat kunna svara på fråga frågor eller ge kommentarer kring aktuella händelser i branschen.
  • Det är bättre att vara proaktiv än reaktiv. En annan fördel med att skaffa en medietränare är att du blir mer förberedd på olika mediarelaterade situationer som kan uppstå. Och det är alltid bättre att vara proaktiv än att vara reaktiv och bara reagera på det som sker. Det är viktigt att du står redo att försvara ditt företags och ditt varumärkes goda rykte. Tyvärr inser man dock sällan hur utsatt och oförberett ett företag är förrän media har börjat cirkulera kring företaget likt gamar i jakten på nyhetsstoff.

Julgodis till företaget

Standard

Nästan alla uppskattar att upptäcka en skål med härligt godis i fikarummet på jobbet, och kommer att gilla den här överraskningen. Denna goda julgåva lyfter garanterat humöret på arbetsplatsen, och passar perfekt när kylan och decembermörkret kryper närmare. Med hjälp av en leverantör av julgodis till företag kommer leveransen bekvämt till firman lagom till att julmyset ska ta sin början. Så låt arbetslaget samlas och ladda upp inför årets sista insats med hjälp av riktigt härligt julgodis.

Gör en personlig julhälsning med hjälp av julgodis

Julgodiset kan också vara ett trevligt sätt att tacka teamet för ett riktigt bra år, eller att skicka till sina partners som tack för gott samarbete. För att skapa ytterligare en twist på kan man beställa tryck av företagets logga, några inspirerande ledord eller annat profilrelaterat material som egen touch på godiset. Därigenom kan kan godiset såklart också användas som gåva till företagets kunder, och bli en uppskattad påminnelse om årets goda samarbete.

Fyra tips för att skapa julstämning på företaget

  • Se december som en chans att samlas och skapa sammanhållning. Många människor uppskattar verkligen att få lite extra ljuspunkter i tillvaron under årets mörka månader, och kommer därför kommer ett avbrott i vardagen extra välkommet i slutet av året.
  • Ta fram julpyntet när dagarna börjar bli korta, och låt myset sprida sig. Med hjälp av ljusslingor och lyktor kommer kontoret eller fikarummet att bli en härlig plats för alla kollegorna och inspirera till en sista kraftinsats innan julhelgerna tar vid.
  • Samla kollegorna kring en aktivitet som piggar upp och skapar minnen. Varför inte testa på att bada i isvak, ta er ut till skogen för en stämningsfull fika med glögg och lussekatter, eller samlas kring en härlig öppen eld och grilla korv och njut av stillheten i den mörka årstiden.
  • Om arbetsplatsen har många kollegor som arbetar på distans är ett sätt att skapa gemenskap att skicka hem julgodiset till arbetslaget och bjuda in till en digital paketöppning och fika som alla kan delta i, för att få ett trevligt tillfälle att umgås och skapa teamkänsla.