Säkerhet och utbildning i Stockholm – HLR Utbildning

Standard

Säkerhet och utbildning i Stockholm – HLR Utbildning

En del säkerhetsutbildningar vänder sig till specifika företag och branscher. Så är det exempelvis med ”Heta Arbeten” som enbart krävs vid specifika brandfarliga arbeten. Men det finns även utbildningar som alla företag i Stockholm tjänar på att ge sina anställda. En av dessa är HLR Utbildning.

HLR Utbildning – Stort utbud i Stockholm

Det finns flera olika företag och föreningar som erbjuder HLR Utbildningar i Stockholm. Det innebär att man som kund bör se över upplägg, prisnivå och kompetens innan utbildningen beställs.

Företagsförlagd, Gemensamt, Digitalt

Ännu en sak att se över är hur HLR utbildningen genomförs. Vad passar för företaget och dess anställda? På plats på företaget eller i utbildarens lokaler?

  • Företagsförlagd

I detta fall kommer utbildare till företagets egna lokaler. De har med sig HLR-dockor och annan rekvisita som innebär att de anställda kan ta någon timmes paus från ordinarie arbete och istället lägga fokus på HLR utbildningen.

Fördel – Det är enklare för företagen att anordna dessa utbildningar på ”hemmaplan”. Det krävs ingen planering av transport eller utbildning utanför arbetstid. Dessutom maximeras utbildningstiden eftersom de anställda inte behöver åka någonstans.

Det finns även en fördel i tryggheten som skapas. Träning blir alltid bättre om den utförs på det ställe där kunskaperna sedan ska kunna appliceras.

  • Gemensamt på öppna utbildningstillfällen

För små företag är det inte ekonomiskt försvarbart att boka HLR utbildning hos företaget. Det krävs att gruppen är på minst 10 – 15 personer för att det ska vara ekonomiskt. Då är det istället bättre att gå på öppna utbildningstillfällen.

Fördel: Billigare för småföretagaren. Många utbildningsföretag i Stockholm har löpande HLR utbildningar, exempelvis en gång i månaden, för att erbjuda småföretagare möjligheten att få denna utbildning. På detta sätt går det alltid att hitta ett datum som passar, oavsett dag eller tid.

  • Digitalt

Tredje alternativet är att genomföra utbildningen helt digitalt. Här finns två olika inriktningar. För det första den helt videobaserade utbildningen. Det innebär att deltagarna tittar på en video och försöker lära sig utifrån den. Den andra är att utbildningen sker via Zoom, eller liknande verktyg, och att handledare är med och coachar samt leder utbildningen. På detta sätt kan frågor ställas och en tydligare närvaro av läraren skapas. Däremot är praktiska övningar inte lika lätt att utföra.

Viktiga frågor till produktionsbolag

Standard

Ett produktionsbolag är ett verktyg en organisation kan använda sig av för att marknadsföra sig. Produktionsbolaget riktar in sig på att skapa det innehåll som utgör reklam och hjälper ett företag med PR-strategier. Att vända sig till ett produktionsbolag när man ska marknadsföra sin firma är inte bara klokt, det är A och O när det kommer till producering av media. Effektiva produktionsbolag i Sverige är sammansatt av skickliga aktörer som tillsammans kan hjälpa ett företag att växa.

Vad gör ett produktionsbolag?

Om man tittar på skillnaden mellan regissörer och producenter på en filminspelning får man en tydlig bild av vad just ett produktionsbolag har för expertis. När en film skapas arbetar producenten tätt ihop med regissören för att visionen ska förverkligas. Regissören kan ha en egen idé eller ha fått den tilldelad sig av en annan aktör och har ansvar för att scenerna spelas in och klipps på rätt sätt. Medan regissören har stor kreativ frihet och jobbar med sammansättningen av filmen så är det producentens ansvar att se till att allt som har med filmen att göra blir gjort. Allt som har med genomförandet innan, under och efter att alla scener har spelats in är producentens åtagande och är därmed en av de viktigaste rollerna under en filmproduktion.

Ett produktionsbolag har både regissörer och producenter

Hos ett produktionsbolag kan ett företag finna regissörer, producenter och flera andra specialister som arbetar tillsammans. Genom att lämna över marknadsföringen till ett produktionsbolag kan ett företag få hjälp från början till slut med sin kampanj. Produktionsbolaget tar över ansvaret för hela projektet, skapar de reklamer och inleder samarbeten med bland annat influencers som ska hjälpa företaget att nå ut till rätt kundkretsar.

Hur ett produktionsbolag kan hjälpa

  • Skapa strukturen för kampanjen och utforma helheten för konceptet
  • Rikta reklamen rätt och använda sina resurser för att marknadsföra företaget på rätt plattformar
  • Producera det konkreta innehållet i kampanjen
  • Genomföra hela projektet från start till slut

Ett produktionsbolag underlättar alltså hela processen för ett företag när det kommer till marknadsföring och ser till att arbetet inte bara blir gjort utan även att det utförs på bästa möjliga sätt.

Skärmbyte iPhone

Standard

Har du råkat tappa din iPhone? Då kan du räkna med att skärmen spruckit när du tar upp den. Men du kan vara helt lugn. Det är inte särskilt svårt att utföra ett skärmbyte iPhone, särskilt inte när du låter proffs hjälpa dig. Idofix är ett svenskt företag som ägnar sig helhjärtat åt mobilreparationer och främst just iPhone. Oavsett vilken iPhonemodell du har kan du lämna in den för reparation. Dessutom går det undan. Reparationer av iPhone, exempelvis ett byte av displayen, tar sällan mer än en till två timmar. Om du inte bor nära Idofix verkstad i Linköping kan du skicka in mobilen på posten för lagning. Här utför man dock inte enbart mobilreparationer. Du kan till och med få hjälp med datasupport.

Bättre att laga mobilen än att köpa helt nytt

Om det inte är så att du precis gjort sönder din gamla iPhone 4 kan det vara värt pengarna att lämna in telefonen på lagning. De nyare iPhonemodellerna är några av de dyraste på marknaden. Ofta betalar du ett högt pris för själva designen. För visst är iPhone riktigt snygga och det finns alltid ett enormt utbud av roliga accessoarer och tillbehör till mobilerna. Därför känns det såklart extra tungt när mobilen slinker ur fingrarna och krossas mot betongen. Idag är det så pass vanligt med mobilreparationer att du kan byta ut display och skärm mot en mindre summa. Det är alltså inte en fråga om ”bör jag betala för skärmbyte iPhone eller köpa en ny mobil?”. Svaret är enkelt – givetvis lämnar du in din dyra iPhone på lagning så att du kan använda den ett tag till.

Unna mobilen lite service vid behov

Har du några särskilda frågor? Kanske om något annat som rör iPhone. Varför inte höra av dig till Idofix eller ett annat företag som riktat in sig på just iPhone? Ofta kan de hjälpa till med fler saker än endast skärmbyte. Kanske har du råkat förstöra laddningsuttaget och behöver byta det? Eller dör batteriet onormalt snabbt? Skicka in din iPhone på lagning och service, precis som att du själv behöver besöka doktorn ibland.

Vad ingår i en trappstädning?

Standard

Vad ingår i en trappstädning?

För en fastighetsägare är trappuppgången viktig. Det är den som ger gästerna det första intrycket, och hur städat och fint det är lär sannolikt påverka gästernas uppfattning om trivseln i fastigheten. Runt om i landet finns städfirmor som har etablerat trappstädning som en tjänst i deras utbud. Vi tittar på olika firmors hemsidor, för att titta mer på vad som egentligen ingår. Hur skiljer det sig mot ”vanlig” städning? Och vad är det exakt som städas?

Det här ingår

En firma i Stockholm (stockholmtrappstädning.se) har lagt upp en punktlista på vad som ingår när man beställer trappstädning av dem. De poängterar fördelarna med kontinuerlig städning i trapphuset – att det ökar trivseln för boende och de som jobbar i huset. Vidare skriver de att god städning minskar behovet av underhåll samt reducerar risken för skadegörelse.

Det här ingår, om du beställer av den här firman i Stockholm:

• Anslagstavlor hålls rena och fina
• Hissen städas
• Glasentrédörrar rengörs
• Väggar rengörs
• Armaturer dammas av
• Sopnedkast, fönsterkarmar, räcken, lister och andra detaljer torkas av
• Skrapgaller töms
• Element rengörs.

Det här gäller som regel. Givetvis kan de exakta städuppgifterna variera något, beroende på vilken fastighet det är frågan om. Kanske finns det källarutrymmen och tvättstugor som rengörs i samma veva som trapphuset, till exempel.

Fördelar med ett rent och fint trapphus

Det finns flera potentiella fördelar med ett rent och fint trapphus. En av dem är att det kan minska behovet av underhåll. Generellt ökar livslängden på saker som tas om hand väl. Smuts hinner inte bli ingrott, och det blir lättare att upptäcka om något börjar gå sönder eller kräver extra uppmärksamhet.

Den största fördelen är dock kanske att de ökar trivseln för de som vistas i fastigheten. För boende kan månadsavgiften eller hyran kännas mer värd att betala, och effekten kan vara den motsatta om trapphuset inte ser rent och fint ut. För företagare blir det mer attraktivt att skaffa kontor i fastigheten.

Denna städfirma, från Stockholm, skriver också på sin hemsida att trappstädning minskar risken för skadegörelse. Om så är fallet – är det ytterligare en anledning till att investera i ett rent och fräscht trapphus. Att hitta en firma som kan göra jobbet brukar vara lätt – titta gärna igenom flera alternativ innan du anlitar någon.

Säkerhetsarbete viktigt inom många branscher

Standard

Säkerhetsarbete viktigt inom många branscher

De företag som sysslar med säkerhetsarbete riktar sig ofta till både företag och privatpersoner och myndigheter. Det är ett brett område där många olika typer av säkerhet ingår. Ett företag bör ha en säkerhetspolicy som identifierar tillgångar och hur dessa ska skyddas.

Säkerhetsarbete är ett stort område. I grund och botten handlar säkerhetsarbete om att minska risk och öka trygghet. Företag som arbetar med säkerhet riktar sig ofta både till privatpersoner, företag eller myndigheter och andra organisationer. Ett företag som sysslar med säkerhetsarbete har ofta anställda som tidigare arbetet på till exempel Försvarsmakten och Polisen. De kan även ha kompetens från näringslivet eller vara duktiga på IT-säkerhet. Brottslighet blir ständigt allt mer sofistikerade och de som håller på med säkerhetsarbete måste hänga med, välj därför säkerhetsbolag som 2secure när du behöver hjälp med dessa typer av tjänster.

Brett område

Säkerhetsarbete är ett brett spektrum och det kan handla om saker som att utbilda inom säkerhet eller göra riskbedömningar. Men det kan även handla om att göra bakgrundskontroller på personer eller att garantera säkerheten vid större event. Om det redan pågår en kris så måste säkerheten förmodligen hanteras mer akut. Ett företag som håller på med säkerhetsarbete gör då en bedömning av säkerhetsriskerna och vitar åtgärder som behövs för att skydda och öka säkerheten. Det kan handla om brott mot person eller ekonomisk eller iT-relaterad brottslighet.

Företagssäkerhet

Mycket av säkerhetsarbete handlar om att arbeta förebyggande. Genom att identifiera risker och förhindra dessa saker från att inträffa så finns grunden för ett bra säkerhetsarbete. Det handlar om att proaktivt ha rutiner för hur säkerheten upprätthålls på ett företag. Det kan vara saker som att skydda företaget tillgångar och personal, samt skydda värdefull och eftertraktad information som finns i företaget. Första och främst måste de skyddsvärda tillgångarna identifieras och sedan måste en analys genomföras och sedan bör lämpliga åtgärder vidtas. Detta dokumenteras i ett så kallad säkerhetspolicy som bör vara en ordinarie del av ett företags dagliga verksamhet. I en säkerhetspolicy så klarläggs även vem eller vilka som har tillgång till tillgångarna. Vem kan till exempel nå och komma in i vd:n dator? Vilken information finns där? En säkerhetspolicy bör utgå från kunskapsnivån his personalen och den bör gärna vara kortfattad och tydlig till sin karaktär, annars kommer den sannolikt inte användas av medarbetaren.

Lidköping satsar på att förbättra företagsklimatet

Standard

Lidköping satsar på att förbättra företagsklimatet

Varje år rankar Svenskt Näringsliv kommunerna utifrån hur företagsvänliga de är. Med en plats på 212 var knappast politikerna i Lidköping nöjda med resultatet från 2019.

Undersökningen kring hur företagsvänliga kommunerna är var knappast en munter läsning för de i Lidköping. År 2019 föll de med 35 platser och landade på plats 212. Med tanke på att 290 kommuner var med i undersökningen hamnade kommunen bland den sämre tredjedelen. Men är något dåligt – kan det bara bli bättre…

Gott företagsklimat är grunden för god ekonomi

Att ha ett gott företagsklimat innebär bland annat att det finns tillgång till lediga lokaler, god logistik och en smidig kommunikation med de som beslutar i kommunen. En mängd olika frågor ligger till grund för det betyg som Svenskt Näringsliv ger.

Än så länge är däremot kommunen relativt långt från målet att vara ”Topp tio i Västra Götaland” år 2023. Enligt kommunen behöver de nu sätta ett större fokus på näringslivets villkor och driva på förändringsarbetet som underlättar för företagen att både etablera och expandera. Ett tydligt steg i den riktningen är att de avsätter en näringslivsstrateg.  En person som självklart kommer jobba nära med Tillväxt Lidköping.

Tillväxt Lidköping är basen

Tillväxt Lidköping är idag basen för att driva näringslivsfrågorna i kommunen. Det är ett samägt företag av både kommunen och näringslivet. På hemsidan kan man exempelvis hitta lediga lokaler i Lidköping, läsa om utvecklingen av stadskärnan och få kontakt vid nyetablering av företag i staden.

Ett mål är att bli ”Årets stadskärna” år 2021. En tävling som visserligen är prestigefull att vinna men framförallt visar på ett effektivt arbete mot att ge näringslivet goda förutsättningar med många som gästar stadskärnan året om.

De delar in hjälpen mot Starta, Etablera och Utveckla vilket speglar arbetet som sker mycket väl. Att ge förutsättningar för nya företag att startas, hjälpa företagen att utvecklas och etableras i regionen.

Fokus på stadskärnan

Ett extra fokus kommer även ligga på stadskärnan som är under förändring och utveckling. Detta i likhet med många andra städer. Ett förändrat sätt att shoppa, med allt större E-handel, kräver även mer av de butiker som ligger i stadskärnan. För att nå dit krävs ett bättre samarbete mellan kommun och näringsliv.

Vad behöver ditt företag? Är ni behov av mer lediga lokaler? Mer liv och rörelse i stadskärnan eller snabbare beslutsvägar inom kommunen?

Larmsystem med allt i ett – Verisure Hemlarm

Standard

Allt fler väljer att skydda sina bostäder med inbrottslarm för att skapa en lugn och trygg känsla hemma. Även när man är på resande fot kan man koppla av på ett annat sätt när man vet att hemmet är larmat och säkert, både väl gäller inbrottsförsök och brand. Dagens smarta larmsystem, så som ett hemlarm avsett för just villa eller radhus, finns bland annat att hitta hos Verisure och beroende på vilken tjänst man väljer kan man få både fria väktarutryckningar och en smart app att använda i sin telefon.

Exempel från Verisure

Ett hemlarm från Verisure larmar inte bara vid inbrott utan också om en brand eller rökutveckling skulle uppstå. Det finns olika system att välja mellan, som lämpar sig för både stora och små bostäder, där bland annat vibrations-, kamera- och rökdetektorer, röstenhet, app och fria väktarutryckningar ingår. Det finns även hemlarm som lämpar sig för lägenhet som har liknande egenskaper men anpassat för en mindre yta.

Direktkopplat till larmcentral

När man köper ett hemlarm från Verisure är man direktkopplad till Sveriges största larmcentral. Här sitter specialutbildade operatörer som givetvis är tillgängliga dygnet runt. Skulle en akut situation uppstå kommer centralen tillkalla SOS och vid alla verifierade larm skickas en väktare direkt till platsen. Väktarutryckningarna är kostnadsfria, och det faktum att larmen är kopplade till central ger en ökad trygghet för användaren och betydligt snabbare till hjälp när det behövs.

Verisure app

För att enkelt kunna hålla koll på hemmet finns en app för telefon och surfplatta med många smarta funktioner som kan utformas efter personliga önskemål. Skapa tillfälliga larmkoder, slå igång olika påminnelser och schemalägg saker så som att tända och släcka bostadens lampor. Du kan enkelt hålla koll på vem som kommer och går även när du själv inte är hemma.

Trygga garantier och nöjda kunder

Ett larmsystem från Verisure innebär inte bara ett tryggt hem utan också garanti som gäller så länge man är kund, så att man med säkerhet vet att produkterna fungerar som dom ska och byts ut vid behov. Företaget har även branschens nöjdaste kunder, över 1,5 miljoner stycken, tack vare sin förstklassiga service som bidrar till ökad trygghet både i och utanför det egna hemmet. Vid flera tester har de även blivit utnämnda till Bäst i Test.

Så får du hjälp med att anlita en elektriker i Norrköping

Standard

När det krånglar med elen i hemmet eller på företaget uppstår det ofta ett akut läge. Då har du kanske inte tiden att själv ta in offerter från olika håll för att bedöma var du får den bästa hjälpen. Även om det inte är ett akut läge kan man uppleva det svårt att veta vilken av alla elektriker man ska vända sig till.

Få hjälp via offertbolag

På nätet finns flera gratistjänster som gör det enkelt för privatpersoner att hitta och få offerter från elektriker i Norrköping. Du fyller bara i ett formulär och beskriver så tydligt som möjligt vad du behöver hjälp med. Dina uppgifter skickas vidare till olika elektriker i Norrköping med omnejd. Förfrågan skickas till företag som är specialiserade på just ditt uppdrag. De kontaktar dig och lämnar en offert. Du kan i lugn och ro jämföra olika alternativ och sedan bestämma vilket företag du vill anlita. Offerterna är kostnadsfria.
Det här gör det enkelt att få rätt hjälp på ett snabbt sätt. Du söker inte själv efter hantverkare utan rätt specialist kontaktar dig. Dessutom kan du spara pengar genom att du får kontakt med olika företag och kan göra en jämförelse,

Dessa sidor samarbetar endast med elektriker som har F-skattsedel och har registrering av moms och rot-avdrag. Det gör att du kan känna dig trygg när det gäller valet av företag, genomförande av arbetet och fakturering.

Vad tycker användarna?

Framförallt är det smidigheten som lyfts fram i recensionerna. En person skriver att hen hade ringt runt till flera elektriker i Norrköping utan att få ”napp” någonstans. Med tjänsten blev det betydligt enklare eftersom de elektriker som passar för uppdraget direkt kunde kontakta personen.

Efter att ha skickat in formuläret dröjde det endast 4 dagar till att problemet var avhjälpt.
Möjligheten skapades även att jämföra offerter då prisskillnaden kan vara relativt stor.

Istället för att själva sitta och söka upp kontaktuppgifter och ta kontakt så sker allt detta automatiskt. Det enda man själv behöver göra att ange sitt behov på en av dessa sidor. Därefter sker kontakt av de företag som passar uppdraget.

Andra recensioner lägger stor vikt vid prispressen. När de får in offerter från flera elektriker känner de sig inte rädda för att bli lurade av något företag som bara vill ”ta ut så mycket som de kan”.

Säkerhet centralt för många företagare

Standard

Säkerhet centralt för många företagare

Ett bra företagslarm är A och O i ditt företags säkerhetsarbete. Det finns en hel del att tänka på när det gäller ditt företagslarm. Dagens teknik har möjliggjort en mängd olika lösningar för dig som företagare. Här är några tips och råd på vägen.

Glöm inte företagslarmet

Säkerhet är något centralt för många företagare. De flesta företagare är även mycket upptagna människor som vill ha ett företagslarm som fungerar enkelt och smärtfritt. Idag finns en mängd olika lösningar för dig som letar efter ett företagslarm. De finns tjänster där allt ingår där du betalar en fast avgift varje månad och det finns även företagslarm som du kan skräddarsy efter vilka tjänster ni behöver på just ditt företag. I en helhetslösning ingår ofta sådant som rådgivning, installation, uppföljning, larmcentral dygnet runt, väktarutryckning, service och åtgärd. Många larmleverantörer vet hur inbrottstjuvar arbetar och har blivit duktiga på att agera snabbt om en inbrottstjuv skulle lyckas sätta ett larmsystem ur spel. Då är det viktigt att det finns alert personal på plats som agerar snabbt och sätter in rätt åtgärder. Själva uppkopplingen mellan ditt företagslarm och själva larmcentralen är central för att ett larm ska fungera bra och vara tillförlitligt. Vanligtvis sker uppkopplingen via bredband och GSM/GPRS vilket betyder att kommunikationen är mycket pålitlig. Om kontakten förloras är det viktigt att det finns kompetent personal som kontrollerar att allt är som det ska på ditt företag. Exempel på åtgärder som brukar vara aktuella vid ett larm är att göra en väktarutryckning till ditt företag eller larma polis eller räddningstjänst. Om ditt företag ligger lite avsides bör du fundera över var ditt företagslarms larmcentral befinner sig, var skickas väktare ifrån och hur fort kan någon vara på plats om det till exempel behövs service eller rådgivning?

Det var några tips och råd på vägen för att du ska kunna installera ett företagslarm som passar just dina behov. Kom ihåg att det finns många professionella aktörer på marknaden som är glada att hjälpa dig med helhetslösningar så att du som företagare kan lägga din tid på viktigare saker som att öka försäljningen och få ditt företag att blomstra.

Kan broschyrställ konkurrera ut turistbyrån?

Standard

I och med att vi söker information på helt annorlunda sätt idag, mot för bara 20 år sedan, har även behovet av turistbyråer minskat. Detta till den grad att de blivit ”utkonkurrerade” av broschyrställ. Det är i alla fall vad som hänt i Örkelljunga kommun. Istället för en turistbyrå finns idag tio informationspunkter.

Förr var turistbyrån den självklara punkten att gå till för de som kom till en ny stad. Man kunde få tips på lokala hotell, köpa biljetter till sevärdheter och råd om vad man bör besöka i staden. Det mesta av detta söker man idag upp på internet. Denna förändring kan vara en orsak till att färre söker upp lokala turistbyråer. Enligt Örkelljunga kommun har intresset för deras turistbyrå minskat år från år och man utvecklade istället ett sätt att möta besökarna på flera platser.

Gästerna möts av broschyrställ

De tio informationspunkterna som nu finns i kommunen har broschyrställ som ger information om allt från vad man kan besöka i närheten till flerdagsutflykter i området. I och med att informationspunkterna delvis är hos företag gynnas även det lokala näringslivet. Ett företag som servar husbilar är ett av de informationsställen där broschyrställen är uppställda. Turister som kommer hit får sin husbil servad och lagad medan de kan fundera på vad det gör i staden under tiden.

På detta sätt når man ut med information till gästerna i staden på ett betydligt tydligare sätt. Istället för att de ska söka upp den lokala turistbyrån kan de söka efter skylten som påvisar att det är ett av de tio informationsställena. Dessa kan även ha öppet betydligt längre än vad turistbyrån hade. På informationsplatserna finns redan turisterna och de kan snabbt ta med sig material från broschyrställen. Det skapar därmed en helt annan lättillgänglighet. Broschyrställen finns tillgängliga på tio olika ställen. Utöver det även på biblioteket som därmed erbjuder liknande service.

Vissa kritiska

Kan man ersätta det personliga mötet med ett flertal broschyrställ på ett par platser i kommunen? Nej, det handlar mest om ekonomiska besparingar menar vissa som är kritiska mot ändringen. Andra ser det som ett sätt att följa med i utvecklingen och möta gästerna där de är och på detta sätt lättare påverka dem att stanna på orten och uppleva de turistattraktioner som finns tillgängligt.

Här finner ni information om broschyrställ inför ert köp.