Julgodis till företaget

Standard

Nästan alla uppskattar att upptäcka en skål med härligt godis i fikarummet på jobbet, och kommer att gilla den här överraskningen. Denna goda julgåva lyfter garanterat humöret på arbetsplatsen, och passar perfekt när kylan och decembermörkret kryper närmare. Med hjälp av en leverantör av julgodis till företag kommer leveransen bekvämt till firman lagom till att julmyset ska ta sin början. Så låt arbetslaget samlas och ladda upp inför årets sista insats med hjälp av riktigt härligt julgodis.

Gör en personlig julhälsning med hjälp av julgodis

Julgodiset kan också vara ett trevligt sätt att tacka teamet för ett riktigt bra år, eller att skicka till sina partners som tack för gott samarbete. För att skapa ytterligare en twist på kan man beställa tryck av företagets logga, några inspirerande ledord eller annat profilrelaterat material som egen touch på godiset. Därigenom kan kan godiset såklart också användas som gåva till företagets kunder, och bli en uppskattad påminnelse om årets goda samarbete.

Fyra tips för att skapa julstämning på företaget

  • Se december som en chans att samlas och skapa sammanhållning. Många människor uppskattar verkligen att få lite extra ljuspunkter i tillvaron under årets mörka månader, och kommer därför kommer ett avbrott i vardagen extra välkommet i slutet av året.
  • Ta fram julpyntet när dagarna börjar bli korta, och låt myset sprida sig. Med hjälp av ljusslingor och lyktor kommer kontoret eller fikarummet att bli en härlig plats för alla kollegorna och inspirera till en sista kraftinsats innan julhelgerna tar vid.
  • Samla kollegorna kring en aktivitet som piggar upp och skapar minnen. Varför inte testa på att bada i isvak, ta er ut till skogen för en stämningsfull fika med glögg och lussekatter, eller samlas kring en härlig öppen eld och grilla korv och njut av stillheten i den mörka årstiden.
  • Om arbetsplatsen har många kollegor som arbetar på distans är ett sätt att skapa gemenskap att skicka hem julgodiset till arbetslaget och bjuda in till en digital paketöppning och fika som alla kan delta i, för att få ett trevligt tillfälle att umgås och skapa teamkänsla.

Distansutbildning är framtidens sätt att lära

Standard

Konceptet med traditionella utbildningar har förändrats drastiskt under de senaste åren. Numera behöver du inte längre vara fysiskt närvarande i ett klassrum för att kunna utbilda dig. Istället kan du ta del av en kvalitativ utbildning var och när du än önskar. Detta så länge som du har tillgång till en dator. Vi talar förstås om den nya revolutionen som en distansutbildning är en viktig del av.

Skeptikerna till internet och distansbaserade utbildningar har sedan länge skingrats. Men hur kommer det sig egentligen att distansutbildningarna håller på att revolutionera hela utbildningsväsendet? Fortsätt att läsa så ska vi förklara hur det ligger till!

Så blev distansutbildning det nya sättet att utbilda sig

Det finns flera anledningar till att distansutbildningar är så pass populära som de har blivit på senare år. En distansutbildning har många fördelar gentemot konventionella utbildningar, däribland att de:

  • är flexibla
  • erbjuder ett brett urval av kurser
  • är lättillgängliga
  • erbjuder ett individanpassat sätt att lära sig
  • är mer kostnadseffektiva än konventionella utbildningar

Nedan går vi igenom några av dessa fördelar mer i detalj.

En distansutbildning är mer flexibel

När utbildningen sker distans får studenten och läraren möjlighet att anpassa utbildningens takt. Det gör det också enklare för många studenter att rymma utbildningen i sitt vardagliga schema. Som ett resultat av detta ger möjligheten att använda en distansbaserad utbildningsplattform ofta en bättre balans mellan arbete, studier och fritid. Studenten behöver därmed inte kompromissa med någon av dessa delar.

Utbudet av kurser är större på distans

En av de främsta fördelarna med en distansutbildning är att du som student har fler utbildningar att välja mellan. I ett så stort och omfattande nätverk som internet finns det närmast oändliga möjligheter att tillskansa sig förmågor och kunskaper. Därmed har du som student också ett väldigt omfattande utbud av kurser att välja mellan när du vill studera på distans.

Kurserna är lättillgängliga

En distansutbildning är per definition mer lättillgänglig än en traditionell utbildning. Detta då utbildningen sker på distans och därmed inte är bunden till en viss fysisk plats. Men förutom att vara mer tillgänglig kan du även spara tid genom att utbilda dig på distans. Detta då utbildningen sker i din takt och på de tider som passar just dig bäst.

Extern datorhjälp för företag ger minimal nertid

Standard

För att ditt företag ska kunna drivas på ett effektivt och smidigt sätt är det viktigt att alla delar av verksamheter fungerar optimalt. Den dagliga verksamheten behöver vara igång och ha normal funktion under alla dagar som verksamheten håller öppet. Men den snabba tekniska utvecklingen har gjort det allt svårare för landets småföretag att hänga med. Därför är det för många småföretagare uppskattat att kunna få datorhjälp för företag på plats eller på distans.

För när datorsystem och datorer går ner fallerar viktiga delar i verksamheten och produktiviteten avstannar eller avtar. Det är här som företagets IT-stöd kommer in i bilden och säkerställer att allt kommer igång igen och fungerar som det ska. Men få mindre företag har de ekonomiska muskler som krävs för att ha egen IT-personal anställd. Därför har det blivit allt vanligare att man istället anlitar en konsult som erbjuder datorhjälp för företag. En sådan kan vid behov hjälpa till på distans eller till och med på plats.

Maximera upptiden – anlita extern datorhjälp för företag

Ett externt IT-stöd kan hjälpa ditt företag på en rad olika sätt. Datorhjälp för företag innefattar framför allt support relaterad till själva datorerna. Men den kan även inkludera hjälp med kringutrustning och mjukvara såsom:

  • e-postklienter
  • nätverk och nätverkskablar
  • skrivare
  • kameraövervakning.

Detta kan ske antingen på distans eller på plats på ditt företag. IT-stödets skickliga tekniker kan identifiera de problem som du upplever och vidta nödvändiga åtgärder för att uppfylla ditt företags behov. Baserat på ditt företags nuvarande konfigurationer och tekniska förutsättningar kan du även få hjälp i form av att pekas i rätt riktning när det kommer till investeringar i IT-utrustning.

Som småföretagare är du beroende av att tekniken helt enkelt fungerar och håller måttet i dagens tuffa företagsklimat. Det kan därför vara väldigt smidigt att anlita en extern aktör som tillhandahåller datorhjälp för företag. Genom att göra detta kan du korta ner kostsamma och frustrerande nertider och avhjälpa problem. Så för att säkerställa att allt flyter på som det ska och för att du ska kunna fokusera på din kärnverksamhet bör du definitivt överväga detta alternativ!

Att tänka på vid val av företagslarm

Standard

Att skaffa ett företagslarm är ett bra sätt att förbättra säkerheten men för att få ut så mycket som möjligt av larmet är det viktigt att välja ”rätt”. För att lyckas med det behöver man först och främst analysera behovet – för att sedan hitta en leverantör som kan anpassa larmsystemet efter det.

Fundera över behovet

Dom flesta företag kan ha nytta av ett företagslarm, om inte annat ”bara” för att skydda sig mot inbrott. Företagslarm kan dock vara mycket mer än så – systemen kan byggas ut för att ge ett riktigt bra skydd om det nu finns behov för det. Hur behovet ser ut beror lite på vilken typ av verksamhet det gäller – där till exempel butiker och andra företag som hanterar kontanter och/eller har mycket värdesaker ofta är extra utsatta.

Vill man däremot bara skydda sina lokaler från inbrott, trots att det kanske inte finns så mycket att stjäla, kanske det räcker med ett enklare larm. Fundera över hur ditt och ditt företags behov ser ut. Några av som saker som kan ingå i ett larmsystem är:

  • Inbrottslarm
  • Överfallslarm
  • Kameraövervakning

Låt säga att du driver en butik där som anställda jobbar ensamma under sena kvällar och kanske till och med nätter. Det innebär att det finns en ökad risk för brott och i just det här fallet kan både du som företagare och dina anställda ha stor nytta av ett ordentligt larmsystem, med både inbrottslarm, överfallslarm och kameror. Blir personalen utsatt för brott kan man med hjälp av överfallslarmet larma på ett snabbt och diskret sätt, plus att det hela då fångas på film tack vare kamerorna.

Val av leverantör för företagslarm

När du gjort en behovsanalys och vet hur du vill att ditt företagslarm ska se ut är det bara att börja leta efter en leverantör som erbjuder det. Dom flesta erbjuder anpassande lösningar så på den punkten förekommer sällan några konstigheter.

Det som däremot är viktigt i det här steget är att jämföra dessa och se vad som egentligen ingår i priset. Om du väljer en leverantör som erbjuder larm som är uppkopplat till larmcentral kan det till exempel vara värt att kontrollera om fria väktarutryckningar ingår eller om det blir en extra kostnad när/om det händer. Ta reda på så mycket som möjligt och se till att jämföra ordentligt innan du köper ditt företagslarm!

Arbetsmarknaden för interim produktionschef

Standard

Arbetsmarknaden för interim produktionschef

En interimschef är en anställd som arbetar för ett visst företag under en begränsad tid. På detta sätt får den anställda ofta ta sig an olika typer av projekt, och arbetsuppgifterna är varierande. Inte sällan görs arbetena i olika verksamheter, vilket gör arbetet både utmanande och lärorikt. En interim produktionschef är således ansvarig för olika processer inom ett företags produktion. Anställning av en sådan person kan vara otroligt givande, då den anställde ofta har lång erfarenhet som kan bidra till effektiv produktion. 

De idéer och händelser som samlats från andra verksamheter kommer ofta till nytta i det nya uppdraget. De kortsiktiga vinsterna med att anställa en interim produktionschef är tydligast, men även på lång sikt kan kompetensen bidra till stora vinster.

Kandidater för interim produktionschef

Det är stor efterfrågan på interimskonsulter i arbetsmarknaden överlag, vilket gäller även för produktionschefer. Som tur är finns det många kandidater och de är utspridda över hela landet. Just nu ser fördelningen av arbetsmarknaden ut som följande:

  • Västra Götalands län 24 %
  • Stockholms län 22 %
  • Skåne län 17 %
  • Övriga län 36 %

Utav dessa har 77 % uppgett att de kan veckopendla eller arbeta på annan ort än där de är bosatt. De flesta som är utbildade produktionschefer befinner sig i processindustrin för tillverkning av bland annat industri- och konsumentvaror. Andra stora industrier för yrket är teknologi, bygg- och anläggning, energi och kraft samt life science. De allra flesta är män, med endast 14 % kvinnliga kandidater på marknaden. Utav dessa män är de flesta mellan 55-64 år, med endast 10 % under 45 år.

Hur arbetet ser ut

Så hur ser arbetet för en interim produktionschef ut egentligen? Faktum är att det kan variera stort eftersom att yrket är så flexibelt. Rekryteringen av en ny produktionschef kan vara beroende på sjukskrivning av nuvarande produktionschef, eller för att företaget vill expandera och ge sig in i en ny bransch. Andra företag anställer dessa personer för att få in nya idéer i företaget. Den som blir anställd för rollen har en unik position som anställd endast för ett projekt med ett tydligt mål. Att stanna en kort tid har både för och nackdelar, men det innebär bland annat att inte behöva bli inblandad i den interna politiken i företaget.

Om att köpa cykelhjälmar

Standard

Om att köpa cykelhjälmar

När man inhandlar en cykelhjälm finns det några utgångspunkter som kan bidra till att man hamnar rätt direkt. Det är lätt hänt att fokusera på fel säker i valet av hjälm, vilket kan innebära att man behöver byta när produkterna kommit hem. Genom att fundera en extra gång kan valet av cykelhjälm innebära att man får någonting som fungerar under lång tid framöver! Här följer några visdomsord som kan underlätta både för vana cyklister och för de som endast cyklar någon gång om året.

Funktion och inte design

Kanske är det för viss en självklarhet att börja med att definiera hjälmens duglighet. Samtidigt kan man lätt gå vilse bland de många snygga alternativ som finns tillgängliga i handeln. Förvisso har designområdet förbättrats stort under ett antal år och man kan ofta hitta någonting stilfullt oavsett vilken kategori cykelhjälmar som är intressant. Dock är funktionen än viktigare! Först och främst bör man handla från butiker där cykelhjälmarna har godkänts utifrån den standard som finns. På s vis kan man botanisera fritt utan att behöva fråga om diverse intyg och koder. Detta gäller oavsett vem som skall ha hjälmen!

När använder man cykelhjälmen?

Är man en av de som någon gång tar cykeln inom stan på väg till en aktivitet, kan man välja bland ett stort utbud cykelhjälmar. De flesta klarar av att skydda huvudet bra och effektivt. Har man istället tävlingsambitioner eller föredrar riskfyllda strapatser, kan man behöva minska ner urvalet till att omfatta hjälmar med extra skyddsfunktioner. Det handlar till exempel om ifall man behöver MIPS cykelhjälm eller om man har behov av skydd för mun och tänder. I och med att cykelhjälmen skall ta smällen om någonting händer, är det viktigt att den har rätt förutsättningar och är anpassad för de utmaningar som kommer. Det kan behövas en uppsättning cykelhjälmar för den som regelbundet cyklar mycket. För andra räcker det att ta en hjälm som erbjuder något mer än vad man vanligtvis behöver. Detta för att även ha skydd när man tar ut svängen ytterligare.

Storleken på hjälm är viktig oavsett vad för hjälm det handlar om. En allt för stor eller för liten cykelhjälm ger inte i närheten av samma skydd som en lagom dito. Man kan mäta och jämföra för att hitta vad för storlek som passar. De flesta går även att justera för att de skall sitta rätt.

Vad är “Online identity verification”?

Standard

Vad är “Online identity verification”?

Online identity verification är ett internationellt begrepp som delvis kan översättas till digital ID-verifikation. Med andra ord att en kontroll sker att en person verkligen är den som personen utger sig för att vara. I Sverige används Bank-ID för denna service men Bank-ID har betydligt fler begränsningar än de företag som erbjuder online identity verification över hela världen.

Bank-ID är bara…

  • I Sverige. Eftersom det bygger på att bankkonto finns hos en bank som redan verifierat identiteten går Bank-ID inte att applicera för alla. Dessutom inte interagera med alla andra länder.
  • Verifiering av ID. Företag som idag specialiserat sig på online identity verification erbjuder flera olika tjänster för ID-kontroll. Detta både gällande bostadsadress, 2FA och ID-kontroller via körkort/ID-kort.

Exempel på tjänster inom Online identity verification

ID-verifiering online är idag en starkt växande marknad. Detta utifrån flera aspekter – framförallt säkerhet. Allt från spel och gamingföretag till finansiella tjänster har ett ansvar att begränsa vilka som får ta del av företagets tjänster. Exempelvis får inte spel om pengar utföras av personer under 18 år och ID-verifiering för finansiella tjänster krävs för att minimera risken för penningtvätt.

Företag inom vissa branscher har krav på sig att genomföra KYC (Know your customer). Det betyder att de måste vara säkra på vem det är som vill utnyttja deras tjänster. Antingen bygger de upp ett säkerhetssystem själv – eller köper in denna tjänst från tredjepart, dvs företag som har säkra system för online security verification. Det kan exempelvis innebära:

  • Verifiering av ID-handling

Kunden använder kameran på mobilen för att exempelvis ta en selfie samt kort på sitt eget körkort. Det finns även alternativ då kunden behöver filma sig själv och ID-handlingen för att därmed minska risken för förfalskningar.

  • 2FA

2FA innebär att verifiering av identiteten behöver ske på två olika sätt. Vid inloggning räcker det alltså inte med att kunna ett lösenord eller ange en kod. Dessutom kan autentiseringsapp eller sms användas.

  • PEP check

”PEP” är en politiskt utsatt person. För att motverka korruption är det extra stor kontroll på personer i maktposition. Vid ansökan om att få använda finansiella tjänster måste personen uppge att den inte har en sådan politisk ställning. Även denna kontroll kan genomföras av företag inom online identity verification.

Kortfattat så säkerställer dessa företag att personer är den de utger sig för att vara. En säkerhet för alla parter.

Mobilt bredband för alla

Standard

Mobilt bredband för alla

Att ha tillgång till internet är någonting som blivit snudd på självklart i Sverige. I och med användningen av mobilt bredband kan man ha full uppkoppling även när man är hemifrån. Tidigare innebar detta en mycket långsam uppkoppling av olika orsaker. Å ena sidan var få webbplatser och tjänster utformade med mobilanvändning i fokus, å andra sidan var det generellt långsammare hastighet. Inte minst i mobiler och på surfplattor.

Välja mobilt bredband utifrån behov

Idag är det många som har mobilt bredband utan att vara medvetna om det. Som en del i de flesta telefonabonnemang, ligger en allt större pott för surf. Skulle man få tillfälligt slut på surf, kan man enkelt komplettera för en summa. När man behöver mobilt bredband fristående från sitt telefonabonnemang finns det tydliga fördelar med att studera utbudet. De många teleoperatörer som finns representerade har alla sina paket och argument. Valet av mobilt bredband bör dock inte utgå ifrån leverantörernas paket utan baseras på kundens användning.

Täckning är en av de viktigaste frågorna att ha med i valet av mobilt bredband. I vissa delar av landet kan täckning vara svårt att få med flera av alternativen på marknaden. Detta kan resultera i att man fastnar i 3g och upplever betydligt långsammare internet än vad man är van vid. En kontakt med de olika operatörerna bör ge all nödvändig information om täckningen. Flera av dessa frågor behandlas även på sidor om mobilt bredband.

Hastigheter i olika frekvensområden

Det finns mobilt bredband i 5g för den som verkligen vill uppleva snabbast tänkbara internethastighet i sin mobila enhet. Det är dock inte alltid det finns täckning för detta frekvensområde och man kan i vissa fall uppleva en instabil hastighet. För den som rör sig i städer och urban miljö, finns det ofta stora valmöjligheter. Operatörer som delar samma nät innebär ofta att man kan hitta upplägg som passar ens eget behov så bra som möjligt. Om det istället är utanför städerna man använder mobilt bredband, kan man få ett mindre urval. Tänk på att det kan vara bra med ett mobilt bredband som inte bara fungerar i stan utan också när man är på äventyr.

Fördelarna med Visma eEkonomi för WooCommerce

Standard

Visma eEkonomi är ett komplett ekonomisystem där både fakturor kan tas emot och betalas, bokföring kan ske och löner, fakturor och underlag skapas. Med deras plugin för WooCommerce skapas en ännu enklare ekonomisk vardag för företagaren.

Automatiserar flöden som tidigare varit manuella

Digital bokföring och fakturahantering har funnits länge. Detta både via Visma och deras konkurrenter. Men länge krävdes det ändå att E-handlaren la in kunder och ordrar i systemet varpå faktura kunde skapas. Med ett plugin till WooCommerce underlättas alltså även denna del av administrationen vilket minskar den tid som behöver läggas ner på informationsflödet.

  • Välj orderstatus som ska skapa synkronisering
    I inställningarna går det att välja vilken orderstatus som ska ”trigga” informationsflödet från WooCommerce till Visma eEkonomi. Med andra ord, vid vilka tillfällen som informationen ska sändas över till ekonomisystemet.
  • Överförda ordrar kan konverteras till fakturor
    De ordrar som automatiskt förs över från WooCoommerce till Visma eEkonomi kan enkelt konverteras till fakturor. Eftersom kunden har angett all leverans- och betalningsinformation finns den information som krävs för att en faktura ska kunna skapas.
  • Bokföras och skickas ut
    Med några få klick kan därmed informationen ligga till grund för en faktura som sedan både kan bokföras och skickas ut till kunden. Detta utan att inmatning av underlaget behöver ske.
  • Kontroll på vad som är betalt
    Via Visma eEkonomi går det att välja flera olika faktureringsmetoder. En är att alla inbetalningar automatiskt registreras i systemet. Därmed kan E-handlaren direkt se vilka fakturor som är betalda, vilka som förfallit osv.

WooCommerce hjälper Visma eEkonomi till en ”komplett lösning”

Genom att installera ett plugin skapas alltså en ”brygga” mellan WooCommerce och Visma eEkonomi. En brygga som skapar informationsflöde som underlättar en stor del av det administrativa arbetet som är vardag för en E-handlare. Exempel:

  • Fakturahantering – Information förs över till Visma eEkonomi varpå fakturor snabbt kan skapas.
  • Produkter – För över produktutbudet i WooCommerce till Visma för enklare lageröverblick
  • Lager – Registrera varje såld produkt och få en löpande uppdatering av lagret
  • Valuta – Automatisk konvertering sker av olika valutor direkt till SEK

Vad krävs?

Det som krävs för att kunna starta automatisk överföring av information är:

  • HTTPS-certifikat
  • Licensnyckel (som öppnar upp för integrationen)
  • Callback-URL (detta ordnar utvecklarna av detta plugin)

Bygglovsritningar – det här måste finnas med

Standard

Bygglovsritningar – det här måste finnas med

När man ansöker om bygglov är det bygglovsritningar som ligger till grund för ansökan. Ritningarna ger en bra bild av vad det är man önskar bygga och det finns ganska högt ställda krav på just bygglovsritningar. Nedan kan du läsa mer om vad som måste finnas med – från situationsplan och tomtkarta till fasadritningar.

Dom olika delarna

Bygglovsritningar är ganska omfattande och består av flera olika delar. Varje egen del ska ritas på eget papper men skickas in tillsammans med bygglovsansökan. Varje ark med ritningar ska vara märkta med ett så kallat ritningshuvud, där det kort beskrivs vilken typ av ritning det är, vilken fastighet det gäller (fastighetsbeteckning), vilken skala ritningarna är gjorda i samt vad ärendet gäller – till exempel ”tillbyggnad av boningshus”. Ofta nämns också vem som tagit fram ritningarna, som består av följande:

  • Situationsplan – Detta är en ritning över den utvändiga omgivningen. Ritningen ses uppifrån och man kan se tomtgränser, befintliga byggnader, vägar, parkeringar och så vidare. Ska man bygga till något ytterligare ska även detta finnas med på ritningen.
  • Fasadritningar – Fasadritningarna visar byggandes utsida – från alla håll. Det ska alltså finnas en fasad för varje väderstreck, och det är också så dom märks ut, till exempel ”fasad väst”. Dörrar, fönster, balkonger och andra detaljer ska finnas med.
  • Planritning – Planritningen visar byggnaders insida och även denna ses uppifrån. Här syns både väggar, dörrar, fönster samt benämning på dom olika rummet, t.ex. sovrum. Bärande väggar bör markeras extra tydligt om något ska rivas eller byggas till ska även detta markeras ut. 
  • Sektionsritning – En sektionsritning visar byggnaden från sidan, likt en genomskärning. Kan man säga att man sågar huset mitt i tu och gör en ritning där snittet har lagts. Här ser man bland annat rummens takhöjd, på vilken höjd fönstren sitter samt vilken taklutning byggnaden har.

Hjälp med bygglovsritningar

Det finns som sagt en del krav på bygglovsritningar, bland annat att dom måste vara skalenliga. Dessutom behöver dom vara fackmannamässigt utförda för att man ska kunna få igenom bygglovet och klarar man inte att rita upp på egen hand behöver man alltså anlita någon som kan. Väljer man det senare behövs sällan kompletteringar och många företag som erbjuder bygglovsritningar garanterar att bygglovet kommer att gå igenom utan att något behöver ändras eller läggas till.