Arbetsmarknaden för interim produktionschef

Standard

Arbetsmarknaden för interim produktionschef

En interimschef är en anställd som arbetar för ett visst företag under en begränsad tid. På detta sätt får den anställda ofta ta sig an olika typer av projekt, och arbetsuppgifterna är varierande. Inte sällan görs arbetena i olika verksamheter, vilket gör arbetet både utmanande och lärorikt. En interim produktionschef är således ansvarig för olika processer inom ett företags produktion. Anställning av en sådan person kan vara otroligt givande, då den anställde ofta har lång erfarenhet som kan bidra till effektiv produktion. 

De idéer och händelser som samlats från andra verksamheter kommer ofta till nytta i det nya uppdraget. De kortsiktiga vinsterna med att anställa en interim produktionschef är tydligast, men även på lång sikt kan kompetensen bidra till stora vinster.

Kandidater för interim produktionschef

Det är stor efterfrågan på interimskonsulter i arbetsmarknaden överlag, vilket gäller även för produktionschefer. Som tur är finns det många kandidater och de är utspridda över hela landet. Just nu ser fördelningen av arbetsmarknaden ut som följande:

  • Västra Götalands län 24 %
  • Stockholms län 22 %
  • Skåne län 17 %
  • Övriga län 36 %

Utav dessa har 77 % uppgett att de kan veckopendla eller arbeta på annan ort än där de är bosatt. De flesta som är utbildade produktionschefer befinner sig i processindustrin för tillverkning av bland annat industri- och konsumentvaror. Andra stora industrier för yrket är teknologi, bygg- och anläggning, energi och kraft samt life science. De allra flesta är män, med endast 14 % kvinnliga kandidater på marknaden. Utav dessa män är de flesta mellan 55-64 år, med endast 10 % under 45 år.

Hur arbetet ser ut

Så hur ser arbetet för en interim produktionschef ut egentligen? Faktum är att det kan variera stort eftersom att yrket är så flexibelt. Rekryteringen av en ny produktionschef kan vara beroende på sjukskrivning av nuvarande produktionschef, eller för att företaget vill expandera och ge sig in i en ny bransch. Andra företag anställer dessa personer för att få in nya idéer i företaget. Den som blir anställd för rollen har en unik position som anställd endast för ett projekt med ett tydligt mål. Att stanna en kort tid har både för och nackdelar, men det innebär bland annat att inte behöva bli inblandad i den interna politiken i företaget.

Om att köpa cykelhjälmar

Standard

Om att köpa cykelhjälmar

När man inhandlar en cykelhjälm finns det några utgångspunkter som kan bidra till att man hamnar rätt direkt. Det är lätt hänt att fokusera på fel säker i valet av hjälm, vilket kan innebära att man behöver byta när produkterna kommit hem. Genom att fundera en extra gång kan valet av cykelhjälm innebära att man får någonting som fungerar under lång tid framöver! Här följer några visdomsord som kan underlätta både för vana cyklister och för de som endast cyklar någon gång om året.

Funktion och inte design

Kanske är det för viss en självklarhet att börja med att definiera hjälmens duglighet. Samtidigt kan man lätt gå vilse bland de många snygga alternativ som finns tillgängliga i handeln. Förvisso har designområdet förbättrats stort under ett antal år och man kan ofta hitta någonting stilfullt oavsett vilken kategori cykelhjälmar som är intressant. Dock är funktionen än viktigare! Först och främst bör man handla från butiker där cykelhjälmarna har godkänts utifrån den standard som finns. På s vis kan man botanisera fritt utan att behöva fråga om diverse intyg och koder. Detta gäller oavsett vem som skall ha hjälmen!

När använder man cykelhjälmen?

Är man en av de som någon gång tar cykeln inom stan på väg till en aktivitet, kan man välja bland ett stort utbud cykelhjälmar. De flesta klarar av att skydda huvudet bra och effektivt. Har man istället tävlingsambitioner eller föredrar riskfyllda strapatser, kan man behöva minska ner urvalet till att omfatta hjälmar med extra skyddsfunktioner. Det handlar till exempel om ifall man behöver MIPS cykelhjälm eller om man har behov av skydd för mun och tänder. I och med att cykelhjälmen skall ta smällen om någonting händer, är det viktigt att den har rätt förutsättningar och är anpassad för de utmaningar som kommer. Det kan behövas en uppsättning cykelhjälmar för den som regelbundet cyklar mycket. För andra räcker det att ta en hjälm som erbjuder något mer än vad man vanligtvis behöver. Detta för att även ha skydd när man tar ut svängen ytterligare.

Storleken på hjälm är viktig oavsett vad för hjälm det handlar om. En allt för stor eller för liten cykelhjälm ger inte i närheten av samma skydd som en lagom dito. Man kan mäta och jämföra för att hitta vad för storlek som passar. De flesta går även att justera för att de skall sitta rätt.

Vad är “Online identity verification”?

Standard

Vad är “Online identity verification”?

Online identity verification är ett internationellt begrepp som delvis kan översättas till digital ID-verifikation. Med andra ord att en kontroll sker att en person verkligen är den som personen utger sig för att vara. I Sverige används Bank-ID för denna service men Bank-ID har betydligt fler begränsningar än de företag som erbjuder online identity verification över hela världen.

Bank-ID är bara…

  • I Sverige. Eftersom det bygger på att bankkonto finns hos en bank som redan verifierat identiteten går Bank-ID inte att applicera för alla. Dessutom inte interagera med alla andra länder.
  • Verifiering av ID. Företag som idag specialiserat sig på online identity verification erbjuder flera olika tjänster för ID-kontroll. Detta både gällande bostadsadress, 2FA och ID-kontroller via körkort/ID-kort.

Exempel på tjänster inom Online identity verification

ID-verifiering online är idag en starkt växande marknad. Detta utifrån flera aspekter – framförallt säkerhet. Allt från spel och gamingföretag till finansiella tjänster har ett ansvar att begränsa vilka som får ta del av företagets tjänster. Exempelvis får inte spel om pengar utföras av personer under 18 år och ID-verifiering för finansiella tjänster krävs för att minimera risken för penningtvätt.

Företag inom vissa branscher har krav på sig att genomföra KYC (Know your customer). Det betyder att de måste vara säkra på vem det är som vill utnyttja deras tjänster. Antingen bygger de upp ett säkerhetssystem själv – eller köper in denna tjänst från tredjepart, dvs företag som har säkra system för online security verification. Det kan exempelvis innebära:

  • Verifiering av ID-handling

Kunden använder kameran på mobilen för att exempelvis ta en selfie samt kort på sitt eget körkort. Det finns även alternativ då kunden behöver filma sig själv och ID-handlingen för att därmed minska risken för förfalskningar.

  • 2FA

2FA innebär att verifiering av identiteten behöver ske på två olika sätt. Vid inloggning räcker det alltså inte med att kunna ett lösenord eller ange en kod. Dessutom kan autentiseringsapp eller sms användas.

  • PEP check

”PEP” är en politiskt utsatt person. För att motverka korruption är det extra stor kontroll på personer i maktposition. Vid ansökan om att få använda finansiella tjänster måste personen uppge att den inte har en sådan politisk ställning. Även denna kontroll kan genomföras av företag inom online identity verification.

Kortfattat så säkerställer dessa företag att personer är den de utger sig för att vara. En säkerhet för alla parter.

Mobilt bredband för alla

Standard

Mobilt bredband för alla

Att ha tillgång till internet är någonting som blivit snudd på självklart i Sverige. I och med användningen av mobilt bredband kan man ha full uppkoppling även när man är hemifrån. Tidigare innebar detta en mycket långsam uppkoppling av olika orsaker. Å ena sidan var få webbplatser och tjänster utformade med mobilanvändning i fokus, å andra sidan var det generellt långsammare hastighet. Inte minst i mobiler och på surfplattor.

Välja mobilt bredband utifrån behov

Idag är det många som har mobilt bredband utan att vara medvetna om det. Som en del i de flesta telefonabonnemang, ligger en allt större pott för surf. Skulle man få tillfälligt slut på surf, kan man enkelt komplettera för en summa. När man behöver mobilt bredband fristående från sitt telefonabonnemang finns det tydliga fördelar med att studera utbudet. De många teleoperatörer som finns representerade har alla sina paket och argument. Valet av mobilt bredband bör dock inte utgå ifrån leverantörernas paket utan baseras på kundens användning.

Täckning är en av de viktigaste frågorna att ha med i valet av mobilt bredband. I vissa delar av landet kan täckning vara svårt att få med flera av alternativen på marknaden. Detta kan resultera i att man fastnar i 3g och upplever betydligt långsammare internet än vad man är van vid. En kontakt med de olika operatörerna bör ge all nödvändig information om täckningen. Flera av dessa frågor behandlas även på sidor om mobilt bredband.

Hastigheter i olika frekvensområden

Det finns mobilt bredband i 5g för den som verkligen vill uppleva snabbast tänkbara internethastighet i sin mobila enhet. Det är dock inte alltid det finns täckning för detta frekvensområde och man kan i vissa fall uppleva en instabil hastighet. För den som rör sig i städer och urban miljö, finns det ofta stora valmöjligheter. Operatörer som delar samma nät innebär ofta att man kan hitta upplägg som passar ens eget behov så bra som möjligt. Om det istället är utanför städerna man använder mobilt bredband, kan man få ett mindre urval. Tänk på att det kan vara bra med ett mobilt bredband som inte bara fungerar i stan utan också när man är på äventyr.

Fördelarna med Visma eEkonomi för WooCommerce

Standard

Visma eEkonomi är ett komplett ekonomisystem där både fakturor kan tas emot och betalas, bokföring kan ske och löner, fakturor och underlag skapas. Med deras plugin för WooCommerce skapas en ännu enklare ekonomisk vardag för företagaren.

Automatiserar flöden som tidigare varit manuella

Digital bokföring och fakturahantering har funnits länge. Detta både via Visma och deras konkurrenter. Men länge krävdes det ändå att E-handlaren la in kunder och ordrar i systemet varpå faktura kunde skapas. Med ett plugin till WooCommerce underlättas alltså även denna del av administrationen vilket minskar den tid som behöver läggas ner på informationsflödet.

  • Välj orderstatus som ska skapa synkronisering
    I inställningarna går det att välja vilken orderstatus som ska ”trigga” informationsflödet från WooCommerce till Visma eEkonomi. Med andra ord, vid vilka tillfällen som informationen ska sändas över till ekonomisystemet.
  • Överförda ordrar kan konverteras till fakturor
    De ordrar som automatiskt förs över från WooCoommerce till Visma eEkonomi kan enkelt konverteras till fakturor. Eftersom kunden har angett all leverans- och betalningsinformation finns den information som krävs för att en faktura ska kunna skapas.
  • Bokföras och skickas ut
    Med några få klick kan därmed informationen ligga till grund för en faktura som sedan både kan bokföras och skickas ut till kunden. Detta utan att inmatning av underlaget behöver ske.
  • Kontroll på vad som är betalt
    Via Visma eEkonomi går det att välja flera olika faktureringsmetoder. En är att alla inbetalningar automatiskt registreras i systemet. Därmed kan E-handlaren direkt se vilka fakturor som är betalda, vilka som förfallit osv.

WooCommerce hjälper Visma eEkonomi till en ”komplett lösning”

Genom att installera ett plugin skapas alltså en ”brygga” mellan WooCommerce och Visma eEkonomi. En brygga som skapar informationsflöde som underlättar en stor del av det administrativa arbetet som är vardag för en E-handlare. Exempel:

  • Fakturahantering – Information förs över till Visma eEkonomi varpå fakturor snabbt kan skapas.
  • Produkter – För över produktutbudet i WooCommerce till Visma för enklare lageröverblick
  • Lager – Registrera varje såld produkt och få en löpande uppdatering av lagret
  • Valuta – Automatisk konvertering sker av olika valutor direkt till SEK

Vad krävs?

Det som krävs för att kunna starta automatisk överföring av information är:

  • HTTPS-certifikat
  • Licensnyckel (som öppnar upp för integrationen)
  • Callback-URL (detta ordnar utvecklarna av detta plugin)

Bygglovsritningar – det här måste finnas med

Standard

Bygglovsritningar – det här måste finnas med

När man ansöker om bygglov är det bygglovsritningar som ligger till grund för ansökan. Ritningarna ger en bra bild av vad det är man önskar bygga och det finns ganska högt ställda krav på just bygglovsritningar. Nedan kan du läsa mer om vad som måste finnas med – från situationsplan och tomtkarta till fasadritningar.

Dom olika delarna

Bygglovsritningar är ganska omfattande och består av flera olika delar. Varje egen del ska ritas på eget papper men skickas in tillsammans med bygglovsansökan. Varje ark med ritningar ska vara märkta med ett så kallat ritningshuvud, där det kort beskrivs vilken typ av ritning det är, vilken fastighet det gäller (fastighetsbeteckning), vilken skala ritningarna är gjorda i samt vad ärendet gäller – till exempel ”tillbyggnad av boningshus”. Ofta nämns också vem som tagit fram ritningarna, som består av följande:

  • Situationsplan – Detta är en ritning över den utvändiga omgivningen. Ritningen ses uppifrån och man kan se tomtgränser, befintliga byggnader, vägar, parkeringar och så vidare. Ska man bygga till något ytterligare ska även detta finnas med på ritningen.
  • Fasadritningar – Fasadritningarna visar byggandes utsida – från alla håll. Det ska alltså finnas en fasad för varje väderstreck, och det är också så dom märks ut, till exempel ”fasad väst”. Dörrar, fönster, balkonger och andra detaljer ska finnas med.
  • Planritning – Planritningen visar byggnaders insida och även denna ses uppifrån. Här syns både väggar, dörrar, fönster samt benämning på dom olika rummet, t.ex. sovrum. Bärande väggar bör markeras extra tydligt om något ska rivas eller byggas till ska även detta markeras ut. 
  • Sektionsritning – En sektionsritning visar byggnaden från sidan, likt en genomskärning. Kan man säga att man sågar huset mitt i tu och gör en ritning där snittet har lagts. Här ser man bland annat rummens takhöjd, på vilken höjd fönstren sitter samt vilken taklutning byggnaden har.

Hjälp med bygglovsritningar

Det finns som sagt en del krav på bygglovsritningar, bland annat att dom måste vara skalenliga. Dessutom behöver dom vara fackmannamässigt utförda för att man ska kunna få igenom bygglovet och klarar man inte att rita upp på egen hand behöver man alltså anlita någon som kan. Väljer man det senare behövs sällan kompletteringar och många företag som erbjuder bygglovsritningar garanterar att bygglovet kommer att gå igenom utan att något behöver ändras eller läggas till.

Därför bör du anlita en webbyrå för WordPress-utveckling

Standard

En webbyrå för WordPress och deras kompetens i detta CMS kan hjälpa dig att bygga en professionell och användbar webbplats. Detta är för alla företag ett viktigt led i processen att etablera ett varumärke på nätet. Det finns förvisso mängder av resurser tillgängliga online som kan hjälpa dig på traven. Men trots detta uppstår ofta behovet av konsultera proffs på området. Här berättar vi varför.

Detta kan en webbyrå med WordPress-fokus hjälpa dig med

Dessa är några av de saker som proffs på WordPress-utveckling kan erbjuda:

  • Skapa en användarcentrerad upplevelse.
    Du kan säkert sätta upp en WordPress-driven webbplats på egen hand samt få denna att se okej ut och fungera hyfsat bra. Men det är viktigt att din webbplats tjänar användarnas syften. Detta görs med fördel genom intuitiva funktioner och ett användarvänligt gränssnitt. Endast experter – såsom en webbyrå med WordPress-expertis – kan hjälpa dig att skapa en sådan upplevelse.
  • Sätta upp en kreativ och originell webbsajt.
    När du använder dig av generiska teman eller tillägg är risken också stor att din hemsida blir generisk och medelmåttig. Tusentals andra webbplatser på nätet kommer att se ut precis som din. För att undvika detta bör du anlita en webbyrå för WordPress-utveckling. En sådan byrå kan hjälpa dig att sätta upp en originell och konkurrenskraftig sajt.
  • Förenkla framtida anpassning av sajten.
    Du vill inte bli fastlåst i en lösning som gör att din hemsida stagnerar. Därför behöver du utan vidare ansträngning kunna anpassa din sajt och den information som publiceras på denna. En skicklig byrå med proffs på just WordPress kan hjälpa dig att skapa en användarvänlig och framtidssäkrad webbplats som du själv kan styra över.
  • Implementera effektiv SEO.
    Experter på sökmotoroptimering är de som vanligtvis åstadkommer bäst resultat med SEO. De kan optimera minsta lilla del av din sajt för att få den att ranka högre på sökmotorer som Google. Så genom att anlita en webbyrå med WordPress- och SEO-expertis kan du öka trafiken till din hemsida.

Ska du bygga en relativt liten och enkel webbplats till ditt mindre bolag, eller kanske ett en mer omfattande e-handelslösning? Oavsett vilket kan du gynnas av att anlita en webbyrå med WordPress-expertis.

Från grafisk design till SEO

Standard

Det finns byråer som enbart jobbar med grafisk design, texter eller hemsidor. Andra så kallade fullservicebyråer hjälper kunder hela vägen. Vad som är bäst beror självklart på vilket behov som kunden har.

Första steget är en hemsida

För att lyckas med digital marknadsföring krävs en hemsida. Det finns visserligen vissa undantag med företag som enbart syns via sociala kanaler men det är ytterst ovanligt. Redan i detta skede påbörjas även arbetet med grafisk design.

Grafisk design

Grafisk designGrafisk design handlar om utformandet av en trycksak, digital produkt, hemsida eller annan produkt utifrån både färg och form. Eftersom hemsidan ofta ska spegla företagets värderingar, produkter och tjänster samt att en loga även ska kunna användas i andra sammanhang bör arbetet påbörjas redan på denna nivå.

I ett samarbete mellan en grafisk designer och webbutvecklare skapas därmed hemsidan. Detta med både fokus på funktion och grafisk design.

  • Grafisk design kommunicerar rätt information till mottagaren
  • Kan innefatta loga, bilder, collage, hemsida osv.

Webbshop

Ska webbplatsen ha en webbshop eller är det ett tjänsteföretag? Hur ska köpprocessen se ut? Hur kan en hög konverteringsgrad nås och vilka problem är det som företaget löser åt sina kunder.

Som med allt inom digital försäljning handlar det inte bara om att ”slänga upp” en webbplats, en webbshop och sedan förvänta sig att försäljningen kommer igång.

Copywriting

Copywriting handlar om att skapa passande texter inför den kontext där de ska användas. Det kan vara säljande, instruerande, informerande osv. Copywriting används främst inom marknadsföring vilket därmed innebär att texten har ett specifikt syfte.

Det är därmed en copywriter som fyller hemsidan med passande texter. Även här finns en fördel med samarbete redan på ett tidigt stadie. Istället för att en färdig hemsida presenteras – för att fyllas med copy – så kan en copywriter vara med under processen.

Sökmotoroptimering

Hemsidan är nu klar att lanseras och nu påbörjas arbetet med sökmotoroptimering. Kortfattat innebär det att olika steg genomförs för att webbplatsen ska bli mer synlig på Google. Genom att även ha sökmotoroptimerare ”under samma tak” kan en synergieffekt skapas. En fullservicebyrå kan exempelvis ta hjälp av sina skribenter för att skapa den text som primärt har ett syfte inom sökmotoroptimering osv.

Vad är det för skillnad på olika mobiloperatörer?

Standard

I Sverige finns relativt många mobiloperatörer i förhållande till hur många som bor i landet. Vad skiljer dem åt? Vad är det alltså viktigt att titta på för att välja rätt?

Mobiloperatörer – Detta skiljer dem åt

  • Vilket mobilnät använder de
    Det finns mobiloperatörer som har egna nät – samt de som använder de störres nät. Ett exempel är Hallon som använder operatörens Tre´s nät. Det som är avgörande är var i landet som personen bor. I stora städer är det knappast någon skillnad alls i täckning mellan olika mobiloperatörer medan det i Norrlands inland är mycket stor skillnad.
  • Har de prova-på-pris?
    Det kanske inte är det mest avgörande i val av mobiloperatör men självklart något som bör kontrolleras upp innan abonnemanget tecknas. Många erbjuder exempelvis halva priset ett par månader – ett sätt att testa till rabatterat pris.
  • Hur många GB ingår?
    Det vanligaste är att operatörerna erbjuder flera olika nivåer på abonnemangen. På de billigaste ingår bara 1 – 2 GB medan de dyraste innebär att surf kan ske utan någon gräns alls. Det viktigaste är att kontrollera om det går att byta mellan dessa abonnemang utan att det uppstår någon extra kostnad. Dessutom är det skillnad på om oanvänd surf får sparas eller inte.
  • Bindningstid
    Bindningstid är den tid man måste ha abonnemanget innan det går att säga upp. Det var standard att ha bindningstid på mobilabonnemang för 5 – 10 år sedan. Nu är det betydligt vanligare med helt fria abonnemang som därmed kan sägas upp när som helst.
  • Kundsupport
    Vill du kunna nå kundsupporten via telefon eller räcker det med mail och chat? Vill du kunna nå dem alla dagar i veckan eller räcker det på vardagar? Det här är en punkt som kanske inte väger så tungt när abonnemanget tecknas. Vem räknar med problem? Men kanske är det värt att välja bort mobiloperatörer som inte kan nås alla dagar i veckan för de personer som önskar snabb och personlig support.
  • I och till utlandet
    En del mobiloperatörer har stort fokus på användarvänlighet för de som ringer till eller från utlandet. Det kan vara lägre priser till vissa länder likväl som fri surf i vissa länder. Framförallt en punkt som är viktig att kontrollera för de som ofta ringer till eller från ett annat land.

Hur outsourcing kan förbättra företagets kundrelation

Standard

Outsourcing sker idag inom de flesta områden och branschen. I korthet innebär det att ett externt företag tar hand om uppgifter som annars behövt lösas internet. Det kan vara allt från fakturahantering till kundkontakt. Via förbättrad support kan företagets kundrelation förbättras.

Kundrelation allt viktigare

Med hård konkurrens har kundvård och kundrelation blivit begrepp som allt mer nämns inom marknadsföring och administration. Att skapa en god kundrelation innebär fler återkommande kunder samt högre konvertering. Nu för tiden handlar sälj inte om att locka till sig nya kunder utan minst lika mycket (om inte mer) att behålla befintliga.

Outsourcing för bättre kundrelation

Oavsett vilket arbete som ska utföras krävs det tid, kompetens och personal. Det kan handla om att uppdatera kundregister, finnas som support eller att följa upp kundernas köp. Processen behöver finnas integrerad i ett företags arbete. Men i vissa fall behöver outsourcing i fråga om kundrelation ske. Alltid med målet att bibehålla, eller förbättra, en kundrelation.

  • Backoffice vid säsongsbetonade tillfällen
    Ett stort antal företag har toppar inom försäljningen. Tidsperioder då de behöver använda all personal till försäljning och logistik. Men risken finns att kundsupport minskar i omfattning vilket kan försämra kundernas relation till företaget. Visserligen kan mail skickas ut som anger att ”vi återkommer så fort vi kan” men det är föga hjälp när kunden vill ha svar snabbt. Då kan det vara bättre med outsourcing av olika supporttjänster för att bibehålla hög trovärdighet och goda kundrelationer.
  • Uppföljning
    Beroende på vilka produkter/tjänster som säljs behövs uppföljning i olika stor grad. För köparen kan det vara en trygghet i att en säljare tar kontakt och bara kontrollerar att allt är som det ska. Ett agerande som innebär att köparen känner sig viktig – men även ett steg till ökad försäljning.
  • Administration eller kundrelation
    Outsourcing innebär därmed att företag köper in passande tjänster från andra företag för att underlätta det dagliga arbetet. Det kan vara inom administration så som att hantera adressuppgifter och statistik likväl som att tillfälligtvis ta över företagets chat- eller telefonsupport.

Oavsett vilka tjänster som köps in innebär det att kunden kan få kompetent support och hjälp samtidigt som företaget frigör egna resurser. Två viktiga faktorer för att kunderna ska uppleva att de får rätt bemötande, på rätt sätt, på rätt tid. När dagens kunder är kräsna bör stor vikt läggas vid att vårda kundrelationerna.