Varje företagsledare bör ha en medietränare

Standard

Idag är mediebruset enormt med såväl sociala medier som den dygnet runt snurrande nyhetscykeln. Därför är det viktigare än någonsin för företagsledare att ha den kunskap och det mod som krävs för att kapitalisera på intervjuer och liknande. Av denna anledning bör varje företagsledare ha en medietränare som de anförtror och som tränar dem i intervjuteknik m.m.

Det är nämligen alltför många företagsledare och högt uppsatta chefer som idag inte riktigt vet vad de ska göra när media hör av sig. När en journalist ringer och vill ställa frågor eller boka en intervju vet de inte vad de ska ta sig till. Detta gör att de därmed går miste om positiv exponering i media. Och om det rör sig om en krissituation missar de möjligheten att kunna begränsa skadan. Att bara svara “inga kommentarer” ser nämligen sällan särskilt bra ut.

Så vad bör du då tänka på om du är en företagsledare eller högt uppsatt chef och inte är bekväm med att låta dig intervjuas? Vi kan sammanfatta vårt råd i en enda mening: skaffa en medietränare! Nedan ska vi brodera ut vårt resonemang kring detta en aning, så häng med!

Tusen och ett skäl att skaffa en medietränare

Det finns mängder av goda skäl för dig som är chef eller företagsledare att anlita en medietränare:

  • Du vill inte ge dina konkurrenter mer mediatid. Efterfrågan på innehåll är alltid stort på landets medieredaktioner. Så om du inte svarar snabbt på förfrågningar från journalister är risken stor att de istället tillfrågar dina konkurrenter. Och som företagsledare behöver du därför vara redo att ta tillvara på de möjligheter som ges i media. Du behöver bland annat kunna svara på fråga frågor eller ge kommentarer kring aktuella händelser i branschen.
  • Det är bättre att vara proaktiv än reaktiv. En annan fördel med att skaffa en medietränare är att du blir mer förberedd på olika mediarelaterade situationer som kan uppstå. Och det är alltid bättre att vara proaktiv än att vara reaktiv och bara reagera på det som sker. Det är viktigt att du står redo att försvara ditt företags och ditt varumärkes goda rykte. Tyvärr inser man dock sällan hur utsatt och oförberett ett företag är förrän media har börjat cirkulera kring företaget likt gamar i jakten på nyhetsstoff.