Lidköping satsar på att förbättra företagsklimatet

Standard

Lidköping satsar på att förbättra företagsklimatet

Varje år rankar Svenskt Näringsliv kommunerna utifrån hur företagsvänliga de är. Med en plats på 212 var knappast politikerna i Lidköping nöjda med resultatet från 2019.

Undersökningen kring hur företagsvänliga kommunerna är var knappast en munter läsning för de i Lidköping. År 2019 föll de med 35 platser och landade på plats 212. Med tanke på att 290 kommuner var med i undersökningen hamnade kommunen bland den sämre tredjedelen. Men är något dåligt – kan det bara bli bättre…

Gott företagsklimat är grunden för god ekonomi

Att ha ett gott företagsklimat innebär bland annat att det finns tillgång till lediga lokaler, god logistik och en smidig kommunikation med de som beslutar i kommunen. En mängd olika frågor ligger till grund för det betyg som Svenskt Näringsliv ger.

Än så länge är däremot kommunen relativt långt från målet att vara ”Topp tio i Västra Götaland” år 2023. Enligt kommunen behöver de nu sätta ett större fokus på näringslivets villkor och driva på förändringsarbetet som underlättar för företagen att både etablera och expandera. Ett tydligt steg i den riktningen är att de avsätter en näringslivsstrateg.  En person som självklart kommer jobba nära med Tillväxt Lidköping.

Tillväxt Lidköping är basen

Tillväxt Lidköping är idag basen för att driva näringslivsfrågorna i kommunen. Det är ett samägt företag av både kommunen och näringslivet. På hemsidan kan man exempelvis hitta lediga lokaler i Lidköping, läsa om utvecklingen av stadskärnan och få kontakt vid nyetablering av företag i staden.

Ett mål är att bli ”Årets stadskärna” år 2021. En tävling som visserligen är prestigefull att vinna men framförallt visar på ett effektivt arbete mot att ge näringslivet goda förutsättningar med många som gästar stadskärnan året om.

De delar in hjälpen mot Starta, Etablera och Utveckla vilket speglar arbetet som sker mycket väl. Att ge förutsättningar för nya företag att startas, hjälpa företagen att utvecklas och etableras i regionen.

Fokus på stadskärnan

Ett extra fokus kommer även ligga på stadskärnan som är under förändring och utveckling. Detta i likhet med många andra städer. Ett förändrat sätt att shoppa, med allt större E-handel, kräver även mer av de butiker som ligger i stadskärnan. För att nå dit krävs ett bättre samarbete mellan kommun och näringsliv.

Vad behöver ditt företag? Är ni behov av mer lediga lokaler? Mer liv och rörelse i stadskärnan eller snabbare beslutsvägar inom kommunen?