På senare år så har företagen lagt allt mindre ekonomiska resurser för att köpa bannerannonser. Istället använder man sig alltmer av influencer marketing för att nå sina målgrupper på ett effektivt sätt. Vad man brukar kalla för bloggare och Youtubers förknippas ofta med influencer marketing. Men egentligen kan vem som helst vara en influencer. Det viktiga är att du som influencer ska påverka andra personers köpbeslut och uppfattningar om olika produkter och varumärken. Förr var det nästan bara kända personer som kunde syssla med influencer marketing men riktigt så är det inte längre. Nu för tiden vänder sig företagen inte bara till toppbloggare när man vill hitta en influencer utan man försöker hitta ”vanliga” människor för att öka trovärdigheten.
Hur lyckas man med influencer marketing?
För att lyckas med influencer marketing måste man ha tydliga mål och ett tydligt syfte med kampanjen. Med uppkomsten av sociala medier kan marknadsförare effektivt sikta in sig på människor som påverkar andra, alltså influencers. Influencer marketing handlar om att hitta människor som påverkar andra människor. Oftast rör det sig om en bloggare som har många läsare eller en person på youtube med många följare. Influencer marketing ökar kännedomen om ert varumärke och försäljningen av era produkter.
Varför ska man använda influencer marketing?
Sedan ett par år kan man stänga av bannerannonser med hjälp av särskilda appar som kallas adblockers och som säljs i till exempel App Store. Därför har det blivit så viktigt för företag att använda nya kanaler för att kommunicera med sina kunder och det är här influencer marketing kommer in. De flesta konsumenter påverkar medvetet eller omedvetet personerna i sin omgivning. Köper de en ny telefon eller nya träningsskor så berättar man ofta om det för sin omgivning. Om de är nöjda eller missnöjda med sin produkt påverkar sedan hur andra människor i sin tur upplever produkten.
Hur fungerar influencer marketing i praktiken?
Det första man ska göra är att identifiera sina influencers. Det kan vara kända personer som har många följare, publicister, bloggare eller fans. Om man vill vara så effektiv som möjligt när man sysslar med influencer marketing så måste man identifiera vilka individer man ska rikta sig till och vilket budskapet man vill föra fram. Det kan handla om att hitta en bloggare som har hög trovärdighet och som kan nå en stor publik. Man kan använda influencer marketing genom många olika kanaler, till exempel Facebook, Instagram, Facebook etc.