Hur outsourcing kan förbättra företagets kundrelation

Standard

Outsourcing sker idag inom de flesta områden och branschen. I korthet innebär det att ett externt företag tar hand om uppgifter som annars behövt lösas internet. Det kan vara allt från fakturahantering till kundkontakt. Via förbättrad support kan företagets kundrelation förbättras.

Kundrelation allt viktigare

Med hård konkurrens har kundvård och kundrelation blivit begrepp som allt mer nämns inom marknadsföring och administration. Att skapa en god kundrelation innebär fler återkommande kunder samt högre konvertering. Nu för tiden handlar sälj inte om att locka till sig nya kunder utan minst lika mycket (om inte mer) att behålla befintliga.

Outsourcing för bättre kundrelation

Oavsett vilket arbete som ska utföras krävs det tid, kompetens och personal. Det kan handla om att uppdatera kundregister, finnas som support eller att följa upp kundernas köp. Processen behöver finnas integrerad i ett företags arbete. Men i vissa fall behöver outsourcing i fråga om kundrelation ske. Alltid med målet att bibehålla, eller förbättra, en kundrelation.

  • Backoffice vid säsongsbetonade tillfällen
    Ett stort antal företag har toppar inom försäljningen. Tidsperioder då de behöver använda all personal till försäljning och logistik. Men risken finns att kundsupport minskar i omfattning vilket kan försämra kundernas relation till företaget. Visserligen kan mail skickas ut som anger att ”vi återkommer så fort vi kan” men det är föga hjälp när kunden vill ha svar snabbt. Då kan det vara bättre med outsourcing av olika supporttjänster för att bibehålla hög trovärdighet och goda kundrelationer.
  • Uppföljning
    Beroende på vilka produkter/tjänster som säljs behövs uppföljning i olika stor grad. För köparen kan det vara en trygghet i att en säljare tar kontakt och bara kontrollerar att allt är som det ska. Ett agerande som innebär att köparen känner sig viktig – men även ett steg till ökad försäljning.
  • Administration eller kundrelation
    Outsourcing innebär därmed att företag köper in passande tjänster från andra företag för att underlätta det dagliga arbetet. Det kan vara inom administration så som att hantera adressuppgifter och statistik likväl som att tillfälligtvis ta över företagets chat- eller telefonsupport.

Oavsett vilka tjänster som köps in innebär det att kunden kan få kompetent support och hjälp samtidigt som företaget frigör egna resurser. Två viktiga faktorer för att kunderna ska uppleva att de får rätt bemötande, på rätt sätt, på rätt tid. När dagens kunder är kräsna bör stor vikt läggas vid att vårda kundrelationerna.