Det finns byråer som enbart jobbar med grafisk design, texter eller hemsidor. Andra så kallade fullservicebyråer hjälper kunder hela vägen. Vad som är bäst beror självklart på vilket behov som kunden har.
Första steget är en hemsida
För att lyckas med digital marknadsföring krävs en hemsida. Det finns visserligen vissa undantag med företag som enbart syns via sociala kanaler men det är ytterst ovanligt. Redan i detta skede påbörjas även arbetet med grafisk design.
Grafisk design
Grafisk design handlar om utformandet av en trycksak, digital produkt, hemsida eller annan produkt utifrån både färg och form. Eftersom hemsidan ofta ska spegla företagets värderingar, produkter och tjänster samt att en loga även ska kunna användas i andra sammanhang bör arbetet påbörjas redan på denna nivå.
I ett samarbete mellan en grafisk designer och webbutvecklare skapas därmed hemsidan. Detta med både fokus på funktion och grafisk design.
- Grafisk design kommunicerar rätt information till mottagaren
- Kan innefatta loga, bilder, collage, hemsida osv.
Webbshop
Ska webbplatsen ha en webbshop eller är det ett tjänsteföretag? Hur ska köpprocessen se ut? Hur kan en hög konverteringsgrad nås och vilka problem är det som företaget löser åt sina kunder.
Som med allt inom digital försäljning handlar det inte bara om att ”slänga upp” en webbplats, en webbshop och sedan förvänta sig att försäljningen kommer igång.
Copywriting
Copywriting handlar om att skapa passande texter inför den kontext där de ska användas. Det kan vara säljande, instruerande, informerande osv. Copywriting används främst inom marknadsföring vilket därmed innebär att texten har ett specifikt syfte.
Det är därmed en copywriter som fyller hemsidan med passande texter. Även här finns en fördel med samarbete redan på ett tidigt stadie. Istället för att en färdig hemsida presenteras – för att fyllas med copy – så kan en copywriter vara med under processen.
Sökmotoroptimering
Hemsidan är nu klar att lanseras och nu påbörjas arbetet med sökmotoroptimering. Kortfattat innebär det att olika steg genomförs för att webbplatsen ska bli mer synlig på Google. Genom att även ha sökmotoroptimerare ”under samma tak” kan en synergieffekt skapas. En fullservicebyrå kan exempelvis ta hjälp av sina skribenter för att skapa den text som primärt har ett syfte inom sökmotoroptimering osv.